De mens heeft een tweeslachtige relatie met het lot. Meestal gaat het zo dat als datgene wat je overkomt positief van aard is, je wint bijvoorbeeld een prijs in een loterij, je dit ziet als uitvloeisel van eigen handelen. Is echter datgene wat je overkomt negatief van aard, je krijgt bijvoorbeeld een auto-ongeluk, dan leg je de oorzaak ervan meestal buiten jezelf: het is de schuld van een ander en is het noodlot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lot kan op je vallen. Dat is een kleine kans tot (on)geluk. Aan het noodlot is niet te ontkomen. Het achtervolgt je, tot het je te pakken heeft.

Toegevoegd na 34 seconden:
Het noodlot is altijd iets nadeligs en het lot kan ook positief uitpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de staatsloterij koop ik een lot. Dat ik nooit win is mijn noodlot ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een lot kan je veel geld verdienen als het goede nummer op jou lot valt.
Een noodlot is een ongelukkige toevalligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lot kun je min of meer nog in eigen handen nemen, en er zelf een wending aan geven.

Het noodlot ligt buiten jouw macht en overkomt je. Het woord nood zegt het al: in nood zijn - hulp nodig hebben.