Hoe ging men na de oorlog in Nederland om met joden die terugkeerden van de kampen? Hoe werd er tegen hen aangekeken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huiswerkvraag.
VIER vragen over hetzelfde onderwerp. Met
een zoekopdracht is het antwoord te vinden
op alle vier de vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg het gevoel dat wij met elkaar een werkstuk aan het maken zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Maeve: inderdaad,en jij helpt hierbij lekker mee.....(slim?)

Antwoorden (3)

Met erg veel onbegrip en met verwijzing naar de moeilijke tijd die de Nederlanders hier hebben gehad. Een heel trieste zaak.
Vraag het eens na bij het NIOD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel onbegrip. Zelfs reacties als: zijn jullie er nog.
Bezit kreeg men vaak niet terug, gunstige uitzonderingen zijn er ook gelukkig.
Geen begrip voor de afschuwelijke dingen die gebeurd waren in de kampen. "wij hadden het heus ook niet makkelijk in de hongerwinter hoor".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees dit maar eens.

http://www.afvn.nl/2007_4/afpag22_23.htm

Toegevoegd na 8 minuten:
gevonden met google:Deel van pagina Celine de Vries.

dit leest toch makkelijker dan dat je de link weer moet inzetten, dus toch maar even toegevoegd.

Hoe verliep de terugkeer en opvang van oorlogsslachtoffers die uit de concentratiekampen en vernietigingskampen in ons land terugkwamen?

Voor deze mensen aan de Nederlandse grens kwamen waren ze al wekenlang onderweg geweest. Treinen en bussen reden er nog maar weinig in de voorheen bezette gebieden. De Nederlandse slachtoffers moesten vaak een grote omweg maken om naar hun vaderland terug te komen. Velen kwamen via Frankrijk en België in ons land aan. Dat de Nederlandse overheid geen enkel belang had in de terugkomst van deze mensen was te voorzien.

Men had het gevoel dat ze in Nederland niet welkom waren. De ontvangst was onverschillig en harteloos op een heel enkele uitzondering na Wat diverse mensen vertelden over hun ontvangst aan onze grenzen was vreselijk.

Een paar alleenstaande joodse mannen, oud-gevangenen van Auschwitz beleefden de ontva ngst op de volgende wijze. Ze moesten hun jasjes uittrekken en hun armen omhoog houden. Men wilde controleren of ze geen SS-tekens onder hun oksels hadden. De grote kampnummers van Auschwitz die zichtbaar op hun armen stonden hadden de controleurs maar even over het hoofd gezien.

Eén van de aanwezige Joodse families maakte het volgende mee. Ze kwamen een zaal binnen waar bedden klaar stonden . Zoals zij dachten voor hun ontvangst. Het tegendeel was waar . Hen werd meegedeeld dat de bedden bedoeld waren voor gevangengenomen NSB-ers. Toen de mensen hiertegen protesteerden werden ze nagejouwd met de opmerkingen “Jullie joden zijn nu eenmaal altijd ondankbaar “.

Een Joods meisje wiens niet Joodse vriend haar opwachtte aan de grens beleefde het volgende ongelooflijke voorval. Ze kwam uit het kamp Bergen-Belsen. Bij aankomst werd ze gelijk gearresteerd. De reden was dat ze blond was, blauwe ogen had en er alweer redelijk uitzag. Dus kon ze niet Joods zijn. Men was van mening dat iemand die uit een concentratiekamp kwam er niet goed uit kon zien en daarom in dit geval weleens een nationaal-socialiste kon zijn, die zich onderweg met één of andere smoes bij het transport had aangesloten. Als je er niet slecht uitzag was je bij voorbaat een collaborateur.