Waarom word zelfverzekerdheid vaak vergeleken met eigendunk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit komt doordat de grens tussen zelfverzekerdheid en eigendunk een dun lijntje is.

Het is goed om je bewust te zijn van je capaciteiten, maar met je er op voor laten staan moet je voorzichtig zijn.

Helaas is het toch vaak zo, dat, als je je capaciteiten niet onder stoelen of banken steekt, je voor arrogant wordt versleten.

Ik vermoed dat je, als je jezelf voldoende profileert, toch zo nu en dan onterecht voor arrogant zal worden versleten. En dat je, als je jezelf te vaak voldoende profileert, terecht voor arrogant wordt versleten...
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wellicht omdat de mensen die dit dan eigendunk noemen, zelf niet erg zelfverzekerd zijn, en dus in zekere zin jaloers zijn. Diegene heeft een goede eigenschap die hij of zij niet heeft, en dat geeft hij of zij niet graag toe. Wellicht dat het daarom als zodanig benoemd wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zelfverzekerdheid niet past in het plaatje van de grijze massa. Merendeel is niet zo zelfverzekerd als het lijkt, de meeste mensen verschuilen zich achter hun werkelijke ik en durven niet zichzelf te zijn.

Daarmee bedoel ik als je overal een antwoord op geeft en assertief bent wordt dat door sommige personen als negatief ervaren. Diegene die dat vinden voelen zich bedreigd omdat ze zelf dit niet durven. Bedreiging = aanvallen, dus dat doen ze dan door het een negatieve benaming te geven.

Daarbij komt nog dat de houding van een persoon die enigszins zelfverzekerd is een zekere trots uitstraalt; schouders naar achteren (zelfverzekerde personen hebben meer charisma) wat ook als een bedreiging wordt gezien waardoor deze personen als verwaand worden betiteld wat een beetje op hetzelfde neerkomt als eigendunk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfverzekerdheid bestaat niet, het is bogus, onecht en fake... Alle zelfverzekerdheid is onwaar...

Iedereen twijfelt aan zichzelf, ook JP Balkenende... Nou dan weet je het wel...

En waarom is dat zo? Je kunt nooit zeker zijn van jezelf, het kan gewoonweg niet... Net zo goed als je een stoeptegel niet kunt leren fluiten...

En als je dan iemand tegen komt die zelfverzekerdheid wil uitstralen, dan haal je je schouders op en zegt: Die heeft een eigendunk!!!... Hij zal er als enige in trappen, maar ik niet, maar wij niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij hier de spijker vol op z'n kop slaat!
rose
14 jaar geleden
Dit is weer een buitengewoon genuanceerd antwoord, XiniX. Komt erg zelfverzeikerd over..
rose
14 jaar geleden
Sorry, moest zelfverzekerd zijn (Freud?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose... LOL... Ik (als persoon) ben niet en daar vertrouw ik op, dus ik ben wel zelfverzekerd, maar omdat ik niet ben, alleen daarom, dan kan het...
rose
14 jaar geleden
Dus kunnen anderen het ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, als het één iemand kan dan zou iedereen dat kunnen, heeft Jezus dat niet als eerste aangetoond? Maar je moet er alleen voor sterven, meer niet...
rose
14 jaar geleden
Of veel bonensoep eten. Dat gaat ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose, probeer maar, ik weet wel beter...