Waarom o waarom luisteren/gehoorzamen honden beter dan katten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je stelt de vraag verkeerd:-) Katten luisteren niet, die zouden de volgende vraag op GV zetten: waarom luisteren mensen niet beter naar katten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Dat 'verkeerd' slaat natuurlijk nergens op! Dat had meteen tussen haakjes moeten staan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ander onderwerp.

Het beste antwoord

Honden zijn roedeldieren. Als je bij dieren die in een groep leven de rol van de groepsleider op je kunt nemen, zullen deze als vanzelfsprekend naar je luisteren. Daar komt nog bij dat er vanaf het begin van de samenwerking waarschijnlijk door de mens geselecteerd is op gehoorzaamheid omdat de honden ook gebruikt werden om te helpen bij de jacht.

Katten hebben een heel andere relatie met de mens. De kat is nooit echt gedomesticeerd door de mens, maar heeft dit zelf opgebouwd nadat de mens het land is gaan verbouwen door bijvoorbeeld op muizen te gaan jagen die zich bij graanstapels gingen vestigen. Ze hielden ons ongedierte weg, en daarom hebben we hun aanwezigheid geaccepteerd. Wij hebben hun niet uitgekozen, zij hebben gebruik gemaakt van de omgeving die wij gemaakt hebben. Het zijn echter grotendeels solitaire dieren gebleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samen met Marleen het beste antwoord

Andere antwoorden (7)

Omdat honden slimmer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domweg opdrachten uitvoeren is geen teken van intelligentie...
Ik heb mijn kat ooit laten logeren bij een kattenpension. Daar hing een spreuktegel naast de deur met de tekst: een hond neeft een baas en een kat heeft personeel.
Dat is geen reden om wel of niet te luisteren, maar dat zit hem nou eenmaal in de aard van het beestje.
jc54
14 jaar geleden
Honden luisteren net zo min als katten... Pas als je de taal kunt verstaan en terug kunt praten is er een verbale communicatie waar men van verstaan kunnen spreken...

Een hond lijkt beter te verstaan... De hond heeft geleerd door zo te doen dat het hem eten oplevert en dat die dominante hond (Ja jij denkt dat je baas bent, maar in de ogen van jouw hond ben je niets meer of minder dan de dominante hond) eten overlaat voor hemzelf...

Katten zijn heel anders...

Honden hebben een baasje en katten personeel...

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij zijn katten solitaire dieren en honden roedeldieren, daarin ligt ook al een verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben allemaal gelijk. Maar WAAROM/WAARDOOR komt dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sectiestieken:
Xinix zegt: 'Een hond lijkt beter te verstaan…' Precies, dat komt dus omdat honden slimmer zijn. DAAROM.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sectiestieken... Ze hebben geleerd zo te doen omdat ze dan van voer voorzien worden, dus is allemaal geconditioneerde reflex...
Omdat honden er doorgaans minder mooi en aaibaar uitzien dan katten, en ja, dan moet je het in je gedrag stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel simpel: naar hun aard functioneren honden als een teamworker, terwijl katten meer solisten zijn.
14 jaar geleden
Omdat honden van origine groepsdieren zijn die in een hiërarchische roedel leven. Een hond als onderdeel van een gezin is idealiter het laagst geplaatste dier in de roedel, en dient derhalve commando´s van alle roedelleden op te volgen.
Helaas verstaat lang niet ieder baasje de kunst zijn hond zijn plaats te wijzen. Ironisch genoeg zijn het juist vaak kleine hondjes die feitelijk de hoogste rang hebben toegewezen gekregen, waardoor ze zelf denken voortdurend commando´s te moeten geven, vooral als zijn ´roedelleden´ niet goed naar hem luisteren of zelfs uit de buurt durven te zijn.
Maar als je een hond goed opvoedt, weet hij zijn plaats en kun je er een heel volgzaam dier aan hebben, dat weinig overlast bezorgd of agressie vertoont. Hoewel het luisteren ook bij honden vaak zeer selectief is ; het zijn vooral korte commando's waar een vaste betekenis aan zit die hij hoort en opvolgt.

Maar die laatste conditionering kun je bij katten ook prima voor elkaar krijgen, vooral wanneer je consequent bent en op elk commando een vast (aangenaam) ritueel laat volgen, waardoor ook het openen van een koelkast of deur een commando kan worden waaraan gehoorzaamd wordt. Omdat een kat echter en solo-dier is, zal hij in de regel niet wachten tot hem iets wordt opgedragen, maar zelfstandig zijn eigen beslissingen nemen. Gewoon, omdat dat de aard van het beestje is. Maar ook veel katten komen gewoon als je ze roept. Ze voeren alleen niet echt opdrachten uit ; je kunt een kat niet op commando voor je laten werken, maar alleen als die behoefte uit hem zelf komt. Muizen verjagen bijvoorbeeld. Al worden er in de stad maar weinig werkkatten meer ingezet. Maar honden hebben ook nog maar zelden een nuttige taak. Beiden worden tegenwoordig voornamelijk nog als gezelschapsdieren gehouden, en daarbij kun je van een kat net zo veel plezier hebben als van een hond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten zijn gewoon erg eigenwijs en doen gewoon wat zij willen.

Honden hebben een baasje; katten hebben personeel.