Wat is de werkelijke snelheid?(zie uitleg)

Als ik op de snelweg volgens mij kilometerteller 120 rijdt, geeft mijn tomtom aan dat ik 110 rijdt. Deze afwijking is er met verschillende auto's En met verschillende navigatiesystemen. Herkent iemand dit? Waar komt dit door? En wat is de werkelijke snelheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Je meter geeft de snelheid op een bepaalde tijd neer. De TomTom geeft een berekening weer op basis van de tijdverschillen waarmee signalen van satellieten binnen komen, in combinatie met de tijd die het gekost heeft om van punt A naar B te komen.

De berekening van de TomTom gaat dus altijd over de afgelopen paar seconden, terwijl de snelheidsmeter van de auto de huidige snelheid weergeeft. Bovendien is het niet denkbeeldig dat signalen met enige vervorming binnenkomen, door verschillen in luchtlagen en dergelijke.

Ik heb dezelfde vraag gehad, toen ik altijd netjes met 50 langs een flitspaal reed en mijn TomTom 45 aangaf. Vandaar dat ik er eens naar ben gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je snelheid niet veranderlijk is, geeft de Tomtom een iets lagere snelheid aan. De auto geeft toch echt 5-10% teveel aan. GPS-signalen zijn heel robuust en zijn ge-engineerd met atmosferische verschijnselen in gedachten. Anders wordt de vereiste voor militaire doeleinden (denk aan smartbombs die door ruiten gebouwen binnenvliegen) nooit gehaald.

Andere antwoorden (5)

Dat onderwerp is hier al veel aan de orde geweest. Om een aantal redenen geven de snelheidsmeters in auto's ca. 10% te veel aan.
14 jaar geleden
In principe geeft je navigatiesysteem de werkelijke snelheid aan, omdat die (binnen een bepaalde tolerantie van ca 20 meter) de afgelegde weg kan bepalen en dat alleen maar hoeft om te rekenen aan de hand van de tijd naar een snelheid.
De snelheidsmeter in de auto is gerelateerd aan het aantal omwentelingen van je wielen per tijdseenheid, en dat kan aardig verschillen (hardere of zachtere banden, meer of minder belading, nieuwe of versleten banden).

Toegevoegd na 23 minuten:
nieuwe banden 8mm profiel, versleten banden 2mm. Dat maakt ca 2% verschil in omtrek. Zachte banden en zware belading maakt zeker ook nog eens een paar procent uit.
Als een snelheidsmeter (door al deze fouten opgestapeld) een lagere snelheid zou aangeven dan de werkelijke snelheid, is de fabrikant van de auto voor een deel aansprakelijk. Daarom zit er altijd een forse marge tussen de weergegeven snelheid en de 'normale' snelheid van de auto (gemiddeld versleten, gemiddeld beladen, gemiddeld hard opgepompt).
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt wel goed, maar is het toch niet helemaal. De banden, mee eens, maar een omwenteling is een lengte onafhankelijk van de rest de factoren, althans het kan niet veel schelen. De snelheidsmeter is domweg hoger geijkt, misschien om processen uit te sluiten van boze bekeurde mensen.
itsme
14 jaar geleden
Ok, ik heb het even uitgewerkt in wat cijfers en zichtbaar gemaakt in het antwoord zelf.
De TomTom geeft de werkelijke snelheid weer.
De km.teller heeft bewust iets te hoog - anders kunnen de autofabrikanten aangeklaagd worden dat (bijv. bij een boete of een ongeluk) dat hun teller te laag aangaf. Dus om zeker te zijn dat zulke aanklachten geen succes hebben, gaan ze er bewust boven zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan altijd een verschil tussen zitten. tussen auto dashboard en tomtom. want tomtom snelheid meet digitaal meestal en van een auto niet.
Ik denk dat het daar vandaan af hangt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dccdegruijter;

De teller van een auto geeft per definitie te veel aan om redenen eerder aangegeven. Navigatietoestellen werken met GPS en daarvan is de afwijking verwaarloosbaar klein.