Kun je dromen ook tegen gaan?

Iemand die ik ken geeft altijd aan erg heftig te dromen (niet zozeer eng). Hierdoor is zij erg druk in haar hoofd tijdens het slapen en heeft hierdoor geen goede nachtrust. Kun je iets doen om minder te dromen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.1K

Het beste antwoord

Dromen komen spontaan, wel heeft het te maken of je druk bent geweest en dan ook druk naar bed gaat.

Ook kan je spanningen hebben in het dagelijkse leven hebben met personen, werk, stress en dit moet eruit en daardoor kan je ook heel erg onrustig dromen en doodmoe wakker worden.
Of je zit niet lekker in je vel.

Heel herkenbaar is dat je dingen blijft zoeken in je dromen. En ben je voor je gevoel de hele nacht bezig geweest.

Als je helemaal top in je vel zit kan je soms ook vreselijk fijn dromen en als je de droom nog kan herinneren zelf wakker worden met het een glimlach.

Ook is het zo dat de 1 wel kan dromen en de ander bijna niet of kan ze deze niet meer herinneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt wel met b.v. kalmerende middelen er voor zorgen dat je minder droomt, maar mensen hebben dromen nodig om goed te functioneren.
Mensen die bij onderzoeken van hun dromen worden beroofd gaan na korte tijd heel slecht in hun vel zitten; ze functioneren overdag duidelijk minder goed en zijn minder stabiel.
Minder dromen lijkt me dus niet raadzaam.
Het zal eerder zo zijn dat ze door problemen die ze overdag niet kan of wil oplossen 's nachts daarvoor moet lijden onder deze drukke dromen.
Ze zal voor meer balans in haar denken moeten zorgen, evt. met deskundige hulp van buitenaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk zelf dat als ik niet gestressed naar bed ga, ik rustiger en makkelijker in slaap val en dan ook minder vervelend droom.
Ik heb ook heel veel last van nachtmerries, maar sinds ik een dromenvanger heb, is dit aanzienlijk verminderd.
Tuurlijk wordt er nu gezegd dat de werking van een dromenvanger tussen je oren zit maar als het maar helpt toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik erg vervelend aan het dromen ben (komt gelukkig niet zo vaak voor) dan heb ik meestal in de gaten dat ik een droom aan het beleven ben.
Dat "controleer" ik dan bewust door in mijn arm te knijpen of iets proberen te zeggen.
Als ik dan niks voel, of er komt geen geluid aan m'n keel, weet ik zeker dat ik aan het dromen ben.
Omdat de situatie die ik aan het beleven ben erg vervelend is, probeer ik er zo snel mogelijk uit te komen.
Dat doe ik door zp hard mogelijk te gaan schreeuwen.
Eerst lukt dat niet, maar als ik hard genoeg door-schreeuw, hoor ik mezelf op een gegeven moment, en dan ben ik wakker en ontsnapt aan de nare belevenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jezelf er zolang op traint dat je lucide kunt dromen, ben je de baas over je eigen dromen en kun je dus dromen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Amethist onder het kussen.
Deze steen heeft een tedere kalmerende energie.
Ze zal wellicht niet minder dromen maar wel rustiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de speciale editie van de Quest (Quest 101) staat deze keer een heel artikel over dromen en hoe je deze kan beïnvloeden. Misschien een idee om deze te kopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tijd lang heb ik akelige dromen gehad. Dit heb ik opgelost door als ik nog wakker lag in gedachten sudoku's in te vullen. Dat is een saaie bezigheid en kwam ook nooit uit omdat ik uit m'n hoofd niet al die getallen met hun betreffende hokjes kon onthouden. Het werk was dus eindeloos en ging gewoon door als ik in slaap viel. Daardoor kwam ik niet meer aan nare dromen toe. Nu droom ik niet meer naar en vul ook geen sudoku's meer in, gelukkig.