Stel dat je gaat emigreren,hoe integreer je dan in het nieuwe land,zonder jezelf te verliezen?

Hoeft geen eenduidig antwoord te zijn,iedere tip is welkom.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat het belangrijk is je vast te blijven houden aan je eigen normen en waarden, zonder daarbij de inwonders van het nieuwe land uit het oog te verliezen. Emigratie gaat gepaard met aanpassing. Er zullen in het desbetreffende land andere regels houden waar je je naar moet schikken. Probeer een combinatie te vinden tussen aanpassing en je eigen moraal vasthouden. Situaties waarin dit moeilijk is, omdat de regels tegen jouw principes indruisen, kun je misschien in het begin beter uit de weg gaan omdat je anders óf de inwoners óf jezelf tegen de borst stoot. Na een tijdje zul je merken dat deze situaties juist een uitdaging vormen. In een andere omgeving, met een andere cultuur, zijn vaak ook andere regels nodig. Jouw huidige 'ik' is gericht op het leven in Nederland. Wanneer je gaat emigreren zal dit in het begin waarschijnlijk zo blijven, maar hoe langer je in het land bent, hoe meer je gaat begrijpen van de cultuur en omgeving. Je gaat, denk ik, je eigen principes automatisch of onbewust bij stellen. Kortom: ik denk dat het vanzelf gaat lukken wanneer je eenmaal 'gesetteld' bent. Toon in ieder geval dat je openstaat voor veranderingen en suggesties, laat merken dat je interesse toont en proef de cultuur. Geef echter ook aan dat je grenzen hebt. Jij hebt rekening te houden met de principes van het land en zijn inwoners, maar zij hebben op hun beurt ook rekening te houden met een individu als jij.

Wat is het belangrijkste deel van je vraag? Hoe je makkelijk integreert of hoe je jezelf niet verliest? Wat het eerste betreft: je zoveel mogelijk mengen met de lokale bevolking, de taal leren, bij verenigingen gaan, tv-zenders van het land kijken, etc. Wat de laatste vraag betreft: ik denk niet dat je daar heel bang voor hoeft te zijn. Binnenshuis staat het je sowieso vrij om te leven zoals je dat zelf wilt. Buitenshuis is het anders, maar afhankelijk van de vrijheid die geldt in het land en in hoeverre er de mogelijkheden zijn om je met Nederlanders te mengen en bepaalde nederlandse gebruiken aan te houden. Een vriendin van me woont bv in Zweden, en daar is een Nederlandse gemeenschap, waar ze nederlands kan spreken en dingen als sinterklaas ed gewoon kan vieren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100