Zou pepperspray eigenlijk (voor sommigen) toegestaan moeten worden?

Vrouwen die bijvoorbeeld na het werk in het donker naar huis moeten fietsen en bang zijn dat ze beroofd worden o.i.d. zouden die geen pepperspray bij zich mogen hebben om daar dan gebruik van te maken? Ik denk dat het voor veel vrouwen een oplossing zal zijn, er zouden bijvoorbeeld ook verkrachtingen voorkomen kunnen worden. Nu heb ik daarom ook in de vraag sommigen neer gezet en daar bedoel ik dan mee vooral voor de vrouwen. Ik snap ook wel dat sommige mensen er misbruik van zouden kunnen maken en het gebruiken bij ruzie o.i.d. Maar daar zou toch een oplossing voor gevonden kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks :)

Antwoorden (13)

Hoe sympathiek je plan ook is, het lijkt me niet te regelen dat pepperspray in bepaalde omstandigheden door sommigen (dus met name vrouwen) toegepast kan worden.
Ik denk niet dat van hogerhand een oplossing aangereikt kan worden. Hoe jammer ook. Je zult het individueel moeten oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind persoonlijk dat het niet toegestaan mag worden omdat er geen regulering mogelijk is!
Ja, ik vind dat het toegestaan moet worden. Gelukkig zijn er wel wat alternatieven maar die in eerste instantie niet zo effectief zijn maar even later wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van wel, maar ik vind hoe dan ook dat mensen meer mogelijkheden zouden moeten krijgen om zichzelf te verdedigen tegen alle strafbaar gestelde daden jegens de persoon en in sommige gevallen goederen.

Of pepperspray een goed middel is vraag ik me wel af, sommige mensen zijn er vrij ongevoelig voor blijkens een recent incident waar ik over hoorde (een man die door de politie bespoten werd en vervolgens een heel blik agenten in elkaar geslagen heeft, waarvan een ernstig en en met ziekenhuisopname).

Alles bij elkaar zouden we wel eens afmogen van de krampachtige houding dat de overheid het geweldsmonopolie heeft, waar is tenslotte de politieagent op het moment dat er daadwerkelijk iets plaatsvindt?

Het spreekt voor zich dat er dan wel een mentaliiteitsverandering nodig is bij het grote publiek en dat er ook hard opgetreden moet worden tegen misbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad maar andere vinden weer dat dit niet mag en zeggen dat het bewezen is dat harde straffe niet zal helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harde straffen helpen ook niet per definitie, maar adequate en consequente vervolging wel. Ik denk dat er voornamelijk te veel verschil is. Als jij een busje pepperspray hebt en je wordt gepakt kan het zijn dat je een 'tik op de vingers' krijgt in de vorm van een waarschuwing, als ik het ook doe heb je kans dat ik bijvoorbeeld een boete krijg. Dat zou niet mogen voorkomen. Dan een ander voorbeeld, in Nederland wordt bij elk schietincident waar de politie bij is betrokken een onderzoek ingesteld. Ik ken uit ervaring landen waar de politie wel gewapend is en waar vrijwel nooit onderzocht wordt of er terecht geschoten is. Het resultaat is dat in dat andere land de berichten in de pers aan de orde van de dag zijn over kruimeldieven en andere kleine criminelen die 'ineens' op de politie zouden zijn gaan schieten en daarna doodgeschoten worden door de politie. In werkelijkheid is er soms sprake van afrekeningen in het criminele circuit door de politie. Wat ik maar bedoel te zeggen is dat het er sterk op lijtk dat als er geen of weinig consequenties zullen zijn het wel heel gemakkelijk wordt om misbruik te maken van mogelijkheden en rechten. Ik denk dat bij niet dodelijke of minder dodelijke wapens best wel een onderbouwde balans te vinden is, waarbij je dus sowieso moet weten (als het eenmaal legaal zou zijn) dat je bij misbruik van de mogelijkheid om bijvoorbeeld pepperspray bij je te hebben gestraft zult worden en dat er in ieder geval altijd een onderzoek(je) plaats zal vinden.
Ja voor politie mensen...

Nee slecht idee van jou... Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut...

Stel dat iedere vrouw standaard een vuurwapen mocht dragen, stel dat dat mocht... Zou een man dan nog ooit een vrouw willen redden in nood?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kans groot is dat elke vrouw een vuurwapen kan dragen en de kans tevens redelijk is dat ze weet hoe ze die mag gebruiken (en dat dat ook mag) dan is de kans vrij klein dat een weldenkend mens haar nog wil aanvallen. Het weldenkend is een beetje het heikele punt in dit verhaal, want hoe goed (of slecht) wordt er nagedacht voordat men overgaat tot overval, (poging tot) verkrachting, tasjesroof en dergelijke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Macht corrumpeert... Dat is het enige... Is dan de oplossing driedubbele straffen?
In Duitsland en Frankrijk was traangas/pepperspray altijd vrij verkrijgbaar in jacht/wapenwinkels. Verkoop was juist toegestaan, omdat vrouwen zich hiermee effectief kunnen verdedigen tegen aanranders en verkrachters. De lust is immers snel verdwenen hoestend, happend naar adem en met brandende ogen. Ik weet niet of het nog verkrijgbaar is in die landen. Ik had altijd een busje bij me in gevaarlijke situaties. Nadeel is natuurlijk dat kwaadwillenden er ook goed bejaarden mee kunt beroven bijvoorbeeld. Je zou het bezit strafbaar kunnen laten en het bezit of gebruik alleen kunnen laten vervolgen bij niet-defensief gebruik.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik zie dat wayan een winkel in Duitsland heeft gevonden waar je het kunt kopen. Ik zou echter niet aanraden het online te kopen, omdat je het gevaar loopt de wet wapens en munitie te overtreden. Dat levert een misdrijf op waar maximaal drie maanden gevangenisstraf op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, het bij je hebben van pepperspray 'gedogen' en het gebruik straffen als het niet geoorloofd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK ben van mening dat iemand zichzelf moet mogen en kunnen verdedigen in geval van nood. Echter, alles wat ter verdediging kan worden gebruikt, kan een aanvaller ook als wapen gebruiken. Een peperspray is verboden, maar er zijn zat middelen die je als alternatief kunt gebruiken. Alleen is alles wapen wat dusdanig wordt gebruikt (van aardappelschilmesje tot (omgebouwde) spuitbus haarlak).

Het belangrijkste is dat je het gevoel hebt niet machteloos te staan en je weet hoe je je verdedigen kunt. Dit is goed voor je zelfvertrouwen en dat straal je dan ook uit. Iets anders is de peperspray uiteindelijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want zoals jij het stelt zou het voor sommigen toegestaan moeten worden. Ik rij nooit in het donker naar huis want pak dan de auto, maar als deze kapot is moet ik de fiets pakken en dan zou ik dus ook pepperspray moeten hebben dat zou dan betekenen dat iedereen peperspray moet hebben voor een bepaalde situatie.

De wet zou hierin ook nooit gaan toegeven want je kan dit dan ook gebruiken als je ruzie met iemand hebt en deze maakt je zo ontzettend boos dat je dit ook gaat gebruiken en hier is geen oplossing voor want in je woede voel jij je machtig omdat dit bij je hebt en ben je alsnog strafbaar.

De straffen zouden hier veel zwaarder moeten zijn zodat je dit eerder uit je hoofd zou laten om andere mensen lastig te vallen of te bedreigen en de politie zou gewoon veel harder moeten kunnen optreden en landelijke samenwerking. Gelijk melding maken op tv. Nu komt het weken later eens in opsporing verzocht op tv en kunnen mensen zich niet alles herinneringen, terwijl als dit gelijk als melding op een apart tv kanaal moeten staan dan staat het nog vers in het geheugen, vaak ook de kleding, i deze auto met kenteken of vreemd gedrag. En zullen dingen veel eerder kunnen worden opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strenger straffen helpt niet. Dat wijzen alle onderzoeken uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, als je nu een diefstal pleegt sta je met 10 minuten weer buiten. Als deze gelijk wordt opgepakt en hier accuut een week lang dienstverlening moet doen, is het al een soort straf. En als je na 10 minuten weer buiten staat ga je naar de volgende winkel om wat te stelen. Zonder hier over na te moeten denken.
wat mij betreft iedereen zo een busje.
ik heb het zelf wel, illegaal weet ik maar er is geen wonder op de wereld die het mij afpakt.
stel dat dat ooit wel gebeurt heb ik ondanks wat de gevolgen voor mij zijn morgen een nieuwe.
ik heb hem namelijk eens nodig gehad toen ik hem niet had.
dus gedogen die handel. mits er natuurlijk zorgvuldig mee omgesprongen word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is vervelend spul, en het lost niets op. Bij pepperspray raak je namelijk niet alleen de 'dader', maar ook andere mensen kunnen er last van hebben, of jijzelf.

Daarnaast schets jij de situatie van een vrouw alleen, die in het donker fietst en verkracht word. 95% van de verkrachtingen/sexsuele misdaden. gebeurd door bekenden van het slachtoffer, dus dan heeft die pepperspray geen nut. Als je dan voor die overige 5% iedereen pepperspray meegeeft, dan lijkt mij dat overdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het wel toegestaan moet worden en ik snap niet waarom het in Duitsland wel gewoon te koop is als 'abwehrspray' tegen bijv. honden en dit in NL niet is toegestaan.
Hoeveel mensen hebben wel niet honkbalknuppels etc in huis? Pepperspray is in deze nog een relatief 'onschuldig middel'
Buiten dat gaat iemand die het graag wil hebben even naar onze oosterburen en koopt het daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb overigens een bezwaar ingediend omdat mijn reactie is verwiderd waarin ik aangaf waar het te koop is
nooit toestaan en zeker niet voor groepen in de samenleving ,de wet gelijke behandeling telt voor ons allen ,er zijn ook mannen die zich bedreigt voelen en er zijn ook vrouwen die zich schuldig maken aan bedreiging ,beroving en zelfs ook verkrachting en aanranding ,al dan niet van mannen ,daarvoor hoef en mag je geen uitzondering maken,als een groep uitgezonderd is zal het ook niet lang duren voordat bijvoorbeeld mannen in soepjurken ook roepen dat ze pepperspray of een houwwitser met zivh mee willen dragen omdagt ze bang zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee zou het niet doen als die vrouwen bang zijn spuiten ze in in ieders ogen die ze maar zien.