Hoe kan je een kleur omschrijven aan iemand die zwart-wit ziet?

kan dat wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit kleur heeft gezien

Antwoorden (9)

Misschien door kleuren te koppelen aan gevoelens. Rust(groen) somberte(zwart) rouw (paars) enzovoort.
Niet ideaal, maar je moet het er mee doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zwart/wit kan zien, kun je ook grijstinten zien. Wat opzicht een kleur is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als graficus in het verleden denk ik daar toch heel anders over. Zwart is geen kleur. Wit daar in tegen wel. Combinatie is dus een kleur
Je kan kleur vergelijken met muziek. Zwart is de stilte, wit een vol orkest, koffiebruin een fagot, rood een trompet, geel een klarinet, groen een fluit, blauw een cello etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleur is een kracht, en als je deze niet kan zien kan je het beste dit vergelijken met een emotie, zoals smaak.
Probeer het te omschrijven als de smaak in je mond. Geel en groentinten smaken vooral bitter, rood en rose zijn zoet, blauw smaakt mineraal-achtig fris, en donkerbruin als (hoe-kan-het-ook-anders) chocolade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het lezen van het interview met een kleurenblinde op http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle0230/licht_interview.php denk ik dat het niet mogelijk is om aan een kleurenblinde een kleur te omschrijven. Voor hem is rood hetzelfde als zwart, hij kan ze niet uit elkaar houden. Dat rood de kleur van de liefde is of van bloed, dat zegt hem niks.
Amadea
13 jaar geleden
Jeroen heeft gelijk. Het is opmerkelijk dat kleurenblinden toch wel vaak een naam aan een kleur weten te geven omdat die kleur overeenkomt met een bepaalde grijstint die in hun hoofd is geprent.
Onder invloed van licht, zon, kunnen kleuren nogal fluctueren, en ik denk dat het daarom voor kleurenblinden moeilijk is er een bepaalde goed-te-herinneren-grijstint aan te geven.

Ik heb wel gehoord dat mensen met dit euvel geholpen zijn als je de kleuren die bij elkaar passen wel als zodanig benoemt, en bijelkaarpassende kleding helpt uitzoeken.
Het kan echt heel lastig zijn.

Mijn man ziet niet het verschil tussen groen en bruin. Er stond een struik in de tuin, in de schaduw, die echt storendbruin was. Hij wilde hem eerst niet verwijderen omdat hij nog zo mooi groen was! Gewoonlijk valt het niet zo op dat hij het verschil echt niet ziet, dus ik dacht eerst, nou ja er zitten ook nog wat groene blaadjes aan, misschien trekt het bij. Nu ja, het verhaal is te lang: de struik is weg.

Beschrijving van die kleur helpt niet. Om iets te kunnen begrijpen heb je een referentiekader nodig, een perceptie van iets, en dat is er niet. Hij moet gewoon aannemen dat jij de beste kleurencombinaties uitzoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die echt alleen zwart wit ziet heeft weinig behoefte aan een omschreven kleur. Iemand die kleurenblind is ziet weldegelijk kleur dus hoeft ook geen omschrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand alles zwart/wit ziet is de persoon toch depressief?
ik heb veel moeite om me in de omgeving van zo iemand te begeven het komt zelden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan wel maar dan zal je het moeten hebben over spierwit, wit, creme wit, lichtgrijs, grijs, donkergrijs en zwarte tinten zeg maar. In die kleur schakeringen.
Zet je tv maar even op zwart-wit...dus kleur even uit...dan weet je wat zo'n persoon ziet.
Groetjes.