Hoe kun je dit het beste oplossen?

Als ik chagerijnig ben of boos ergens om, kan ik dat niet in korte tijd om laten slaan in een positieve sfeer. Ik blijf dan een lange tijd chagerijnig/boos. Iemand tips daarvoor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij mij helpt het als ik me dan even terugtrek, even niemand om me heen. Of keihard een rock cd opzetten, ben ik in no-time aan het mee galmen. Mijn zinnen verzetten, íets gaan doen, al is het maar de afwas mét die muziek erbij.

Als je enig gevoel voor humor hebt, ga dan stand up comedy kijken. Ben je er zo weer vanaf.

Ceedeetje De La Soul doet vast wonderen voor je!

Ja je moet het natuurlijk even verwerken en daar mag je best even de tijd voor nemen. Geef jezelf een half uur de tijd om te lopen mokken, ga muziek draaien of gamen, lezen of ga naar de moppensite en er zal er vast 1 tussen staan waar je om kan lachen. Dan jezelf toespreken zo nu is het genoeg geweest. En vertel je de mop door aan een ander die daarom weer kan lachen. Als je lang chagrijnig of boos blijft daar heb jij jezelf mee en een ander en dan krijg je eerder negatieve opmerking. En heb je weer een reden om lang boos te blijven.

Ik heb hetzelfde probleem en vind het erg moeilijk om de oplossing in de praktijk te brengen, maar mijn vriend stelt steeds het volgende voor: Probeer je boze of chagerijnige gedachten naar iets positiefs te forceren. Wanneer je positieve dingen denkt, al komen die in het begin niet vanuit je werkelijke gevoel, gaat je gevoel zich daar toch aan aanpassen. Zorg natuurlijk allereerst wel dat je de woede en boosheid niet opkropt. Gooi het eruit; praat erover, maar daarna is het echt klaar. Besluit voor jezelf; ik heb het eruit gegooid, en nu is het klaar. Ga iets doen wat je leuk vind, bedenk welke leuke vooruitzichten je hebt, denk aan de positieve en leuke eigenschappen van de persoon waar je boos op was. Probeer erom te lachen en het op de juiste schaal te zien; hoe belangrijk is het nu nog voor je? Geef het een cijfer van 1 tot 10; onder de 6, is het simpelweg niet belangrijk genoeg om er nog aandacht aan te besteden. Het punt is dat je bepaalde situaties even moet uitzoomen om het op de juiste schaal te kunnen zien, waarna je er vaak achterkomt dat het veel minder erg is dan het lijkt.

Jezelf mindfucken! Denk aan vrolijke momenten, denk aan mensen die vrolijk zijn of waren. Visualiseer concrete vrolijke dingen/mensen/momenten/buien, ga je bewust proberen voor te stellen hoe "vrolijk" voelt. Als je merkt dat je zelf vrolijk begint te worden, kan je een anker maken. Dat is een NLP techniek waarmee je dit proces in het vervolg kan versnellen. Het werkt als volgt (al raad ik iedereen die dit interessant vindt om hier meer over te lezen en uit te zoeken hoe dit werkt): Realiseer/onthoud de gedachten waar je vrolijk van wordt. Visuele voorbeelden werken meestal het best (die ene keer dat je neefje de slappe lach had ofzo). Een paar woorden die erbij hoorden een paar keer opzeggen in je hoofd, en maak er een (stiekem!) gebaar bij. Trek aan je pink, druk op je elleboog... verzin iets debiels. Het heeft praktische voordelen als je iets doet wat je eventueel in gezelschap kan doen zonder dat het opvalt. Herhaal dit als een soort oefening een paar keer, en je zal merken dat het zinnetje, gecombineerd met een paar beelden en je gebaar vrij mechanisch in gang zetten dat je vrolijk wordt. Als je een goed anker hebt gemaakt, moet je er wel voorzichtig mee zijn. Mocht het een keer niet werken en je gaat er van balen, heb je vrij snel je anker gesloopt. Dat wil niet zeggen dat ankers niet heel krachtig en waardevol kunnen zijn. Er zijn veel meer toepassingen voor (een zelfverzekerdheid anker voor sollicitatie gesprekken is erg populair, een gerust-anker tegen het bang-in-het-donker-zijn, etc). Je kan ook ankers bij andere mensen maken. Erg leuke dingen...! Maar eh... veel bewegen helpt vaak ook. Rondje rennen, paar push-ups doen etc, kan ook wel je stemming keren.

Als je echt heel erg over de rooie bent, maakt je lichaam veel adrenaline aan ; het hormoon dat je bij gevaar 'klaarmaakt' om te vluchten of te vechten. Dat soort situaties komen we niet zo veel meer tegen (waarin je moet vluchten of vechten) maar wel zaken waarbij evenveel adrenaline vrij komt (boosheid, verontwaardiging, frustratie etc), die toch ergens een uitweg moet zoeken. Een stukje gaan lopen (desnoods zwaar scheldend en tierend), wat meebrullen met keiharde goeie muziek, effe een paar blokjes fietsen, in elke geval iets waarin je die overtollige energie-explosie even kunt afreageren zonder schade aan te richten. (Tegen een deur of muur slaan of schoppen is bijvoorbeeld een minder goed idee, hetzij voor de hand/voet, hetzij voor de deur). Huilen werkt ook ; dat doen vrouwen vaak in soortgelijke situaties. Niet allemaal en niet altijd, maar het lucht wel op.

Kijk iets grappigs of denk aan iets grappigs. Lachen helpt echt.

Het ligt aan de situatie, ben je boos op een persoon, of omdat je iets niet voor elkaar krijgt? Waarom ben je chagrijnig, waardoor is dat gekomen. Probeer het te achterhalen waardoor je in deze bui terecht bent gekomen en handel van daaruit, vraag jezelf af, als het door een ander komt, waarom dit dan gebeurd. En vooral, is het dit dan waard, om jezelf zo te voelen, je hebt alleen jezelf er mee. Spreek jezelf toe, wat ik wel eens doe: àfgelopen... hier heb ik geen zin in, en ga dan iets leuks doen. Bedenk wel, jij bent de regiseur, jij bepaalt hoe je je voelt.

Jij houdt het zelf in stand... Zie je niet dat als je boos bent je zelf boos wil blijven... Dat komt omdat je volwassen bent... Als kind had je dat niet... Als kind kon je boos worden en één tel later was het niet meer interessant, want er was een koekje, er was een vlieg... Dus andere dingen zijn belangrijker dan boosheid... Wat je geleerd hebt in je volwassenheid, dat boosheid als je boos bent het belangrijkst is wat er is... En wat doe je met belangrijke zaken, die hou je in stand... Dus vraag mij niet om te antwoorden op HOE KAN IK HET BESTE STOPPEN MET MIJN BOOSHEID... Je kunt heb beste niet boos worden, hoe kun je stoppen als je niet boos bent... Is het je ooit opgevallen dat boosheid alleen belangrijk is als je boos bent? Een seconde daarna als de boosheid weg is, wat is er dan nog over? Totaal niets... Boosheid is net als een regenbui, die komt en die gaat... Waarom loop je met een paraplu als het niet meer regent?

Zet je lievelings muziek op en neem een heerlijke warme bad of douche,alles lekker van je afspoelen!!!bij mij helpt het!! je voelt je weer relax..........Maar ben je boos door iest of iemand moet dat wel opgelost worden natuurlijk door erover te praten of een oplossing te zoeken. ben je gewoon sjago dan is zo`n heelijke warme douche of bad echt de manier om tot je zelf te komen. suc 6

Zo ben jij ,dat mag toch .Jij bent tenslotte boos ergens over of chaggerijnig.Het benoemen: "ik ben nu even boos of chaggo ,dat werkt bij mij zo dat ik niet meteen om kan slaan naar een positieve sfeer",That's me.Zo accepteer je dat dat zo werkt bij jou.Is niks mis mee.Je zal er dan een reden voor hebben.

Herkaderen is een goede manier… Je plaatst de situatie voor jezelf in een ander kader waardoor die relativeert of een andere lading krijgt. Wat ook wil helpen zijn de vier vragen uit the work van Byron Katie. In het kort: 1. Is het waar? 2. Kun je absoluut weten dat het waar is? 3. Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt? 4. Wie zou je zijn zonder die gedachte? Door jezelf deze vragen te stellen en ze evt om te keren merk je dat je boosheid op iets heel anders gericht is dan je denkt. En dat besef helpt om los te laten…

Masturberen, even helemaal voor jezelf kiezen. Wat fantasietjes en voila de boosheid is ineens niet zo groot en belangrijk meer. Het is een prima manier om energieën lost te laten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100