als je aan een kant doof bent, hoor je dan nog steeds stereo op de tv, radio,cd???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (2)

Nee helaas is dat niet meer voor je weggelegd...

Toegevoegd na 1 minuut:
Net als je één oog hebt om te kijken zie je alles in 2D, zo ook met één oor hoor mono...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt horen van welke kant een geluid komt, omdat je in je hersenen het geluid vergelijkt dat binnenkomt in je linker en in je rechter oor. Zeker als je dan je hoofd niet alleen maar stil houdt, maar ook nog een beetje beweegt (draait) heb je een goed beeld van de locatie waar iets vandaan komt.

Stereo is geluidsweergave over twee kanalen, waarbij het ruimtelijk effect wordt weegegeven door het linker en het rechter kanaal te laten verschillen.

Als je doof bent aan 1 oor, kan je in je hersenen niet meer de vergelijking maken tussen wat je links en wat je rechts hoort. Je hoort het dus min of meer als 'plat' geluid, zonder specifieke richting. Daar zit wel een beetje nuance in: omdat je oor aan de zijkant van je hoofd zit, heb je wel een klein beetje richtingsgevoel bij een geluid als je je hoofd draait (dan hoor je het geluid iets veranderen). Dat maakt dat je met 1 oor toch een verschil kunt waarnemen tussen mono weergave en stereo weergave. Maar dat effect is natuurlijk helemaal weg als je een koptelefoon opzet...