Het zijn twee dingen die niet zondermeer hoeven samen te hangen.

Als jij vindt dat het onkruid weg moet omdat het je moesplanten verdringt, en ik vind dat het onkruid weg moet omdat het er lelijk uitziet, zijn onze wensen verschillend, maar niet tegenstrijdig.

Als jij blauwe gordijnen wil en ik rode, zijn onze wensen verschillend en tegenstrijdig.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

bij Verschillend hoeven de delen niet elkaar tegen te spreken...

Bij tegenstrijdig is dat wel altijd het geval...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Zaken die verschillen kunnen elkaar aanvullen of gewoon verschillen zonder tegenstrijdigheden. Andersom zijn tegenstrijdige zaken wel verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Tegenstrijdig wil echt zeggen dat er iets tegenovergestelds en oncombineerbaars is, verschillend kan ook zijn als het heel erg in dezelfde richting zit maar net iets anders is.
Tegenstrijdig is ook verschillend, maar niet elk verschillend is ook tegenstrijdig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
appels en peren zijn verschillend.
maar als ik eerst zeg "ik hou van appels" en daarna "ik hou niet van appels", is dat tegenstrijdig met wat ik eerst zei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet.
Mijn partner en ik zijn VERSCHILLEND van karakter.
Toch zijn wij heel gelukkig samen, want onze karakters zijn absoluut niet TEGENSTRIJDIG tot elkaar.
(voorbeeldje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Een eik en een esdoorn zijn verschillend, maar niet tegenstrijdig.