Als je je geheugen kan verliezen, kun je dan ook je moedertaal verliezen?

Is dat trouwens ooit gebeurd dat iemand zijn moedertaal is verloren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen geheugen verlies of het niet meer goed kunnen omgaan met taal door bv een herseninfarct. Bij een herseninfarct kan het spraak/taal centrum in de hersenen aangetast worden, de taalstoornis die hierdoor ontstaat heet Afasie.
Als bij geheugenverlies ook het taalcentrum van de hersenen betrokken is kan er een taalstoornis ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bij dementie gebeurt dit regelmatig.
Dus ja, dit kan!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat lijkt me niet, je moedertaal is de taal waar je in denkt. En denken blijf je altijd doen, tenzij je hersendood bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan... Je kunt alles kwijt raken ook je eigen taal...

Toegevoegd na 1 uur:
Men noemt dat amnestische afasie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, met een geheugen verlies denk ik van niet. Want je verliest alleen je geheugen. En niet je hersenen. Je kan je geheugen weer opbouwen met de taal die je hebt. Net als een nieuw geboren baby. Alles opnieuw beginnen. Triest hoor geheugen verlies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt toch ook wel eens dat mensen na een ongeluk weer opnieuw moeten leren praten? Dan is dacht ik een deel van de hersens aangetast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan om die spieren weer te gebuiken, niet de taal opnieuw leren.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2009/10/kent_u_deze_man.html

Het schijnt dat deze man alleen nog maar engels spreekt? dus dan moet het kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een verhaal gevonden van iemand die dus zijn gehioeugen kwijd was in nederland maar dus geen nederlands sprak maar een andere taal van zijn eigen vaderland.
ik denk dus dat geheugen vferlies de dingen zijn zoals wie je bent waar je woont is herrineringen dus en dat je de taal dus niet vergeet.
zie verhaal:

Mysterieuze pyjamaman al 1,5 jaar in verzorgingshuis
06 oktober 2009, 14:15
Een mysterieuze man zonder identiteit, die bekendstaat als de pyjamaman, zit al sinds mei vorig jaar in een Amsterdams verzorgingshuis. De man stond anderhalf jaar geleden op de stoep bij het VU-ziekenhuis in Amsterdam gekleed in een pyjama en met ECG-stickers op zijn lichaam. De man weet niet wie hij is en waar hij vandaan komt.
De man met een donkere huidskleur spreekt naast Engels Yoruba, een taal die in Nigeria wordt gesproken. Volgens de politie is de pyjamaman een zeeman. Het zou soms voorkomen dat reders zich ontdoen van "onbruikbare" bemanningsleden. Pogingen de identiteit van de man te achterhalen zijn tot nu toe op niets uitgelopen.