In een rotterdamse Mc Donald wil men een DNA douche installeren tegen dieven. Hoe gaat dit in z'n werk ?

Als je je Big Mac niet betaald hebt, wordt je besproeid met DNA vloeistof, en dan ?. Gaat men dan in een wijk bij alle mensen de DNA testen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Iedereen heeft wel een aspectje goed, maar ik mis een compleet verhaal.
Nog even wat aanvullingen: Met een UV-lamp in de politieauto kan van verre gezien worden of iemand onder de 'douche' is geweest. Nadat iemand opgepakt is moeten er door een specialist monsters worden genomen en door een forensisch instituut worden onderzocht. Elke winkel heeft zijn unieke code in de vloeistof zitten. (dat noemen ze DNA, maar dat is het natuurlijk niet). Daarna is het bruikbaar als juridisch bewijs, dat is ook heel belangrijk.
Men denkt en hoopt dat het voornamelijk een afschrikkende werking heeft, de aanwezigheid van de sproeier komt met grote waarschuwingsstickers op de winkelruiten te staan.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar zitten microvezels en/of microbolletjes waar dna op zit.. Dat dna is gecodeerd en altijd terug te brengen tot de uitgever...
De dief loopt onder dat ding door... En kun je niet zomaar afwassen... Dat blijft 3 of meer dagen op je lichaam zitten...

Dus verzekeringswerk en opsporingshulp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar hoe ontdek je dat dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal een sproeier met water en dat spul zijn vermoed ik...
AWM
14 jaar geleden
Het is geen echt DNA hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukkies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het heet alleen DNA omdat het specifiek herkenbaar is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo veel moeite voor één Big Mac?
Ik snap het niet, Bij de MAc Donalds? Daar laten ze je toch eerst betalen voordat je die hap meekrijgt? Het gaat zeker om apparatuur, net zoiets als de verfbom in een geldcasette. Werkt het niet juist andersom, de dief krijgt een douche waardoor zijn/haar DNA achterblijft en dat proberen ze dan te linken?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie nu het artikel, het gaat om overvallen en het is inderdaad spul wat je op je krijgt en traceerbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt als volgt: Tijdens een overval drukt de winkelier op de mobiele alarmknop die hij bij zich draagt. Daarmee waarschuwt hij de politie, én hij activeert een minidouche bij de deur die gaat sproeien zodra de overvaller de winkel verlaat. Die krijgt een transparante vloeistof over zich heen, die zichtbaar wordt in UV-licht – de toesnellende agenten hebben zulke lampen bij zich.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast moet je eerst betalen voordat je je hap bij de Mc meekrijgt en ik betwijfel ten zeerste of ze de procedure in werking stellen voor het stelen van 1 bigmac (zeker als je ziet hoeveel van die dingen er gedurende de dag weggegooid worden bij een gemiddelde Mc).

Het zal ze ongetwijfeld gaan om de inhoud van een kassa, maar ook hier zal de poet niet al te groot zijn.
In mijn tijd bij de Mc werden de kassa's gewisseld als er max 1000 Euro inzat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens een overval drukt een winkelbediende op een alarmknop Daarmee activeert hij een minidouche bij de deur die gaat sproeien zodra de overvaller de winkel verlaat

Met de minidouche krijgt de overvaller een transparante vloeistof over zich heen. Het spul blijft minstens vier tot zes dagen op huid of kleding zitten- De vloeistof kan worden zichtbaar gemaakt in UV-licht. de politie heeft lampen waarmee de vloeistof zichtbaar gemaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De DNA douche gaat aan als je ervandoor gaat zonder de big mac te betalen. Dan komt de opsporingsdienst om het DNA te controleren. Vervolgens worden de DNA sporen met boeven uit de computer vergeleken. Als er een "match" is,
dan gaat de politie de boef thuis ophalen en in de gevangenis stoppen. Uiteindelijk zal hij toch voor de big mac moeten betalen + boete
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men gaat niet iedereen testen, maar alleen de verdachte. Het DNA kan dan dienen als daadwerkelijk bewijs dat de verdachte ook de dader is.
Dit spul kun je trouwens ook privé aanschaffen voor je huis, je krijgt er dan ook nog stickers bij die de dieven kunnen afschrikken.