Kijk je door een andere bril of van een ander standpunt?

Verschillende mensen hebben een andere kijk op zaken/dingen/ personen/gebeurtenissen.
Kijken ze vooral door een andere bril (opleiding/opvoeding/karakter) of van een ander standpunt (maatschappelijke positie/relaties)?
Antwoord motiveren a.u.b.

Toegevoegd na 19 minuten:
Welke is van grotere invloed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Het beste antwoord

Door een andere bril kijken betekent eigenlijk hetzelfde zien maar vanuit een andere mentale belevenis.
Jij kijkt als landrot op een andere manier, door een andere bril dus, naar water dan iemand die schipper is en wekenlang op zijn schip woont.
Dus je kunt ergens naar kijken vanuit je eigen ervaringen. (door een andere bril)

Een ander standpunt kun je hebben n.a.v. andere of nieuwe feiten.

Ik denk dat het per keer verschilt van welke invloed iets is. Gaat het om een discussie/zaak die op feiten gebaseerd is zal het standpunt belangrijker zijn. Gaat het echter om een bepaalde gebeurtenis hangt het er vanaf door welke bril je die gebeurtenis bekijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er nog niet helemaal uit; van de drie antwoorden vind ik het jouwe dan toch het beste.
Dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft, denk namelijk dat het beide kan! Er zijn allerlei factoren in iemands leven die de manier van de kijk op bepaalde zaken beïnvloeden, dus een eenduidig antwoord is in deze niet te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een paar punten belangrijk:

- Feitenkennis.
Weet je alles wel? of heb je blinde vlekken? Focus op de kern? of betrek je de context? Hoe groot is die context?

- Standpunten.
Het geven van betekenis aan feiten.
Voorbeeld: ik ben pricipieel voor of tegen een grote overheid en collectieve verantwoordelijkheid.

- Analyse en logica.
Is het redeneervermogen gegrond op logica? of gaat het op gevoel?

Deze drie punten zijn voor elk persoon weer anders ingevuld. Wat tot andere standpunten kan en zal leiden.