Hoe worden de stationsklokken gelijkgezet?

Ik dacht dat de stationsklokken gelijk werden gezet met een atoomklok.

Mijn computertijd wordt ook gelijkgezet met een atoomklok (via ntp.xs4all.nl). Maar als ik mijn horloge gelijkzet met mijn computer, en dan naar het station ga, kan de tijd op de stationsklok zomaar een paar seconden anders zijn dan op mijn horloge (gemeten direct na het begin van een nieuwe minuut).

Hoe kan dat?

Picture for question
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

De klokken van de spoorwegen hebben een speciaal uurwerk, dat door een "moederklok" wordt aangestuurd. Deze klok stuurt elke minuut een puls naar de andere klokken. De moederklok stond vroeger in Utrecht. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van een dienst van de KPN, die pulsen via de telefoonlijn verstuurt. Je kunt dat duidelijk zien aan de secondenwijzer: die draait in iets minder dan een minuut rond en staat dan kort stil, totdat de puls van de moederklok komt. Op dat moment verspringt de minutenwijzer één stap en gaat de secondenwijzer weer verder.

Bij de overgang van zomer- naar wintertijd staan de stationsklokken 's nachts om 2 uur een uur lang stil. Bij de overgang van winter- naar zomertijd gaan de klokken vanaf 2 uur 's nachts sneller draaien tot ze 3 uur aangeven. Dat sneller draaien van stationsklokken gebeurt ook als er een stroomstoring is geweest waardoor ze een tijd stil hebben gestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
je weet waar je het over hebt +1
itsme
14 jaar geleden
prima +1

Andere antwoorden (3)

Klopt het zijn heel goedkope en vaak onnauwkeurige klokken, die lopen soms heel snel een rondje en op de minuut wachten ze tot ze een seintje krijgen om de volgende minuut in te gaan en dan lopen ze weer snel een rondje...

Toegevoegd na 33 seconden:
Maar hebben wel atoom-ijking op de minuut... en op het uur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan zouden ze dus direct na de nieuwe minuut keurig gelijk moeten lopen. Toch wijken ze ook dan af van mijn computer. Terwijl zowel mijn computer als de stationsklok worden gesynchroniseerd met een atoomklok. Althans, van de stationsklokken dacht ik dat dat zo was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel... Je computer heeft ook een ijkpunt... En die ijkpunten vallen wellicht niet samen... Want de klok van je pc is ook bar slecht, maar omdat die geijkt wordt loopt hij wel steeds weer bijna goed... Net als die stationsklok...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed Xinix
In Nederland zijn alle stationsklokken aangesloten op de moederklok van KPN, zodat ze altijd de juiste tijd aangeven.[1] Dit betreft een dienst die thans enigszins verouderd is, die elke minuut via telefoonlijnen een puls geeft en waar iedereen op aangesloten kan worden.

Een nadeel van het gebruik van een moederklok is dat de tijd slechts per minuut wordt gegeven, zodat de aangesloten klokken schoksgewijs bewegen. Het is voor een conducteur niet plezierig om te wachten tot de klok een minuut verder springt, zonder te weten of het nog 1 seconde of 59 seconden gaat duren.