Hoe heet de ster die dagelijks vrij laag aan de horizon staat op het zuiden en altijd knippert in alle kleuren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
11.3K

Het beste antwoord

Al twee mensen die naar de poolster verwijzen in hun bronnen. Het is in ieder geval NIET de poolster. Deze staat in het verlengde van de NOORDpool en staat dus in het noorden. Vrij hoog ook omdat Nederland op ongeveer 52 graden noord zit.

Het knipperen komt door fluctuaties in de atmosfeer. Denk aan een weg op een hete zomer dag wanneer je in de verte kijkt.

Ik heb een leuke site gevonden waarin je een sterrenkaart kan genereren voor een willeukeurig punt op de aarde op een willkeurige tijd.

Maar in antwoord op je vraag: Het zou Sirius kunnen zijn. Dit is de helderste ster van de nachtelijke hemel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Huh? De poolster in het zuiden? Surely you're joking...
Ik denk het niet, het is of Venus of Sirius, die staan momenteel laag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk de lokale radiomast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Venus en Jupiter zijn de helderste sterren die we op het Noordelijk halfrond hebben. Ik denk dat je Venus bedoelt. Die is in de avond op dit moment fraai zichtbaar.

Het knipperen doet iedere ster die laag aan de horizon staat. Dat komt door de rotzooi in de dampkring van de aarde. Hoe lager een ster staat (optisch), hoe langer de weg van zijn licht door de dampkring, hoe meer rotzooi dat licht moet passeren en hoe meer verstrooiing van dat licht. Die verstrooiing neem jij waar als knipperen. Ik ook trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk zijn het geen sterren natuurlijk, maar Venus heeft ook als bijnaam de Morgenster...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke 584 dagen haalt Venus de Aarde vanaf de zon gezien in,[8] waarbij ze aan de andere kant van de zon komt te staan en daarom van morgenster naar avondster of andersom verandert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De poolster is een maan van jupiter. Hij is zo fel omdat deze maan helemaal uit ijs bestaat, vandaar dat deze ster zo groot en fel is :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee joh.... De poolster is eigenlijk een laserpointer op de maan die Neil Armstrong kwijt was geraakt.. Door verstrooing van de atmosfeer lijkt het of de pointer in het noorden staat.
oh en blijkbaar is het niet zo, het is een ster, check link