Japan is qua cultuur meer collectief ingesteld, en wij westerlingen meer individueel.

Als een cultuur is gericht op het individu, dan heeft dat veel voordelen. En als nadeel dat egoisme een grotere kans heeft.

Als cultuur gericht is op het collectieve, heeft dat ook veel voordelen. En nadelen zoals keurslijf en minder persoonlijke ontwikkeling.
Een voordeel is dat er minder criminaliteit zal zijn, want minder behoefte om voor zichzelf onmiddelijke bevrediging van behoeften van velerlei soort te eisen. Dus als gevolg daar weer van minder criminaliteit van bepaalde soorten.

De daar wel voorkomende soorten zijn ook weer collectivistischer: de georganiseerde misdaad is relatief groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Indoctrinatie, beleefdheidsvormen en lopen in een keurslijf wordt er van jongs af aan in getimmerd. Taoistische inslag, samen kunnen we het doen. Dus je moet wel samenwerken. Lastig om die conditionering te breken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al veel pogingen ondernomen om de lage criminaliteitscijfers in Japan te verklaren. Japan geldt immers nog steeds als een uitermate veilig land. Veel publicaties zien de oorzaak in de combinatie van de eercultuur en de groepscultuur. De eercultuur, die er voor zorgt dat men geen misstappen begaat waarmee men de familie-eer zou aantasten, zou in combinatie met de groepscultuur, die als straf uitbanning uit de groep kan opleggen, zorgen voor weinig criminaliteit. Mogelijk spelen ook religies als het boeddhisme een rol, die zorgen voor respect voor de medemens, iets dat we hier in het westen helemaal kwijt zijn.

Natuurlijk is niet alles 100 of 0%. Japan kent zeker wel een vorm van criminaliteit, maar het enorme verschil met het westen is dermate opvallend en merkbaar in het dagelijks leven, dat het vertoeven in een land als Japan, als een verademing wordt ervaren.
Dat is kennelijk wel de tol die we in het westen hebben betaald voor het versoepelen van regels en de grotere persoonlijke vrijheid van het individu, waar we helaas niet allemaal tegen kunnen, ondanks onze christelijke zondecultuur.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer goed. +1
itsme
14 jaar geleden
+1
Omdat de gehoorzaamheid van de Japanse bevolking er sinds eeuwen ingeramt zit, en de straffen uitzonderlijk hoog zijn.