Waar komen dit soort typefouten vandaan?

Ik type altijd neit ipv niet.
Bij woorden waar een letter dubbel inzit type ik de verkeerde letter dubbel, bv: leteer ipv letter.
Ook type ik vaak eingelijk ipv eigenlijk.
Nog een voorbeeld: ontvnagen ipv ontvangen.
Verder heb ik ook nog problemen met het verwisselen van de z en de s en als ik iets uit mijn hoofd type wil ik ipv een ch ook wel eens een g typen. Ik ben zeker niet dyslectisch...
En er zijn momenten dat alle klinkers doorelkaar gaan. Dat ik een e ipv een a type. O ipv i is nog te verklaren omdat die naast elkaar zitten, maar e en a type ik toch echt met andere vingers...

Ik heb een vrij hoog tempo van typen, zou dat ermee te maken hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag Dounja, dat heb ik namelijk ook vaak!!
Dan ga ik weer terug met de backspace. Heel irritant. +1

Het beste antwoord

Het zijn eigenlijk 'versprekingen' met je vingers.

Als je snel typt dan zal dat waarschijnlijk 10 vingers blind zijn, en dan zit je gewoon met de snelheid van denken en de aansturing van de vingers waar een klein verschil in zit.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de 'versprekingen met je vingers'. Heel mooi gezegd.

Andere antwoorden (8)

Dat heb ik ook, mijn favoriete fouten...
realiteit schrijf ik steeds weer fout, dat wordt reailteit...
Het zijn gewoon persoonlijke weeffoutjes... Ik kan er heel goed mee omgaan hoor... Anderen hebben er soms wat meer moeilijkheden mee...
Maar ik doe wat ik doe en elk vogeltje zingt zoals die gebekt is...

Lang leve de fouten... Hij die er geen heeft, werpe de eerste steen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, moet gelijk denken aan dat ik altijd realtie schrijf ipv relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja doe ik ook... f*ck...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, zijn wij dezelfde? ;-)
AWM
14 jaar geleden
En ik: reliatiet (echt waar) en politeik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: LOL
ik denk het wel:) kan niks anders bedenken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een trage twee-vingertyper en ik maak veel dezelfde fouten, maar een verklaring heb ik nog niet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als ik met een pen schrijf maak ik nooit dat soort fouten; komt het misschien omdat we later hebben leren typen dan schrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, interessant, die toevoeging. Ik dacht altijd, omdat ik sneller kan typen dat schrijven dat ik daardoor dit soort fouten maak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou me niet verbazen als het iets met ritme en/of coördinatie te maken heeft; als ik achter een drumstel zit sla ik ook vaak de verkeerde trommel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: dat probleem heb ik nooit... ;-)
Ik heb dat ook en idd is het een verkeerde snelheid van je vingers.
Het maakt niet uit aan welke kant van het toetsenbord de letters staan soms gaat je rechterhand sneller en dan weer je linker.
Het levert soms wel grappige woorden op toch? garppig toestenbord en vekreerde typte ik net dus allemaal fout
Heb ik maar even verbeterd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fouten komen bekend voor. Een groot deel van de fouten is te verklaren door de 'automatische piloot' waarmee je werkt. Het 10-vinger typen (en ook 2-wijsvingertypen) is een gewoonte geworden, net zoals fietsen ook een gewoonte is. Je bent dus niet constant aan het denken welke vingers je ook alweer moet gebruiken voor het typen van een bepaald woord, dat gaat min of meer automatisch. Nu zijn er een aantal letters die vaak gebruikt worden en ook heel wat lettercombinaties die vaak voorkomen. Een deel van de fouten kan veroorzaakt worden doordat deze letters en lettercombinaties automatisch ingevuld worden, terwijl het ongepast (en dus fout) is.
Het voorbeeld dat je geeft van 'leteer' en 'letter' zou je dus kunnen verklaren door te stellen dat de combinatie 'ee' vaak voorkomt of dat de combinatie 'te' vaak voorkomt.

Ik denk overigens niet dat dit alle fouten verklaart, daarvoor zijn de fouten te gevarieerd. Een (ik hoop groot) deel van de fouten kan er echter wel door verklaard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik ook af en toe de Z en S omdraai dacht ik dat ik een serieus probleem te hebben, maar gelukkig hebben er meer last van.

Ik denk dat het komt omdat je in je hoofd de woorden in losse letters aan het ontleden bent. Dan ben je meer met de klanken bezig dan met het complete woordbeeld. Hierdoor maak je sneller fouten met de s en z en zo.

Tekens die naast elkaar zitten kan je natuurlijk verkeerd raken of net verkeerd pakken. Ik kan zelf tenminste niet blind typen, maar het gaat bijna vanzelf. Ik weet ongeveer waar de toetsen zitten.

Ook schrijf ik de helft van mijn teksten in het Engels, hierdoor maak ik ook soms fouten heb ik gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
u heeft een vrij hoog type tempo, maar maakt type fouten, probeer het eens iets rustiger!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik type erg traag en met 2 vingers en dan niet in de neus! Maar ook bij mij komen dat soort fouten voor! Dus met tempo heeft het m.i. weinig te maken. Wel merk ik dat ik 's ochtends minder fouten maak,dan later op de dag. Heb het idee,dat de coördinatie tussen brein en vingerbewegingen niet optimaal is.