Wat is dit?

Ik had gister even niets te doen en ik vind het dan leuk om op wikipedia artikelen door te lezen. Via via lees ik het artikel over Jozef Stalin (toch niet een alledaags onderwerp). Rij ik gistermiddag naar mijn werk, hoor ik op de radio een onderwerp over, jawel, Jozef Stalin. Een deja vu kan je dit niet noemen, maar wat dan wel? En zijn er GV'ers met soortgelijke ervaringen?

Toegevoegd na 29 minuten:
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik moet zeggen dat ik wel vaker mee maak. Het zou heel goed toeval kunnen zijn. Maar het zou ook heel goed wat anders kunnen zijn. Ik refereerde al aan een deja vu. De één vindt een deja vu ook toeval de ander herkent dit fenomeen wel als een psycholgisch verschijnsel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (9)

Zoiets heet toeval.
Ook vaak 'stom toeval' genoemd.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dit antwoord maakt mij sprakeloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stom toeval ; laat ik die naam nou ook net vanmorgen in een boek zijn tegen gekomen !!
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Dat is toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare
Nee, dat is stom toeval.
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Ja hoor heb ik ook wel eens. Dat is ook als je het over bv een bepaalde auto hebt, dan zie je er in eens heel veel. Als je dat artikel over Stalin niet gelezen had, was je het gesprek niet eens zo opgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik s,avond de telefoon hoor denk ik dat kan die wel eens zijn,en dan is dat ook zo,toeval vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een combinatie van toeval en het fenomeen dat platje aangeeft: dat je gevoeliger voor bepaalde stimuli bent, als je er kortgeleden aan bent blootgesteld. Dat fenomeen heet "priming" en je kunt daar (uiteraard) op wikipedia meer over lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Priming_(psychology)

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij Onze Taal vond ik een goed leesbare tekst in het Nederlands: http://www.onzetaal.nl/nieuws/gedragentaal.php

Toegevoegd na 21 minuten:
Even ter uitleg: omdat je kortgeleden nog bezig bent geweest met het onderwerp "Jozef Stalin", is de "opval-drempel" voor zaken die met Stalin te maken hebben, verlaagd. Daardoor vielen je alle andere zaken die ook werden besproken op de radio niet op, en dat ene onderwerp op de radio wel. Die verlaging van die drempel is het "primen" en dat kan ook in een experimentele setting worden toegepast.

Dat juist dit onderwerp op de radio kwam en niet de andere onderwerpen die je via-via de dag tevoren op wikipedia hebt gelezen, is het stuk toeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's ook toevallig, of misschien zijn er hier wel"hogere machten"in het spel! Misschien zelfs een paranormale ervaring!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi!
Dit lijkt een vorm van Synchroniciteit. Waarbij bepaalde elementen met elkaar 'allignen' en sommige meer gevoelige mensen dit opmerken. Of hier een reden of gevolg aan zit? Dat is per persoon verschillend. Soms is het opmerken de reden op zich, soms is het een voorbereiding.

Dat het gebeurt zou je wel iets kunnen vertellen over de bedoeling van het leven, misschien wel in het bijzonder dat van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is puur toeval.

Als ej niet over stalin gelezen had, zou het je niet opgevallen zijn. Er komen op de radio tientallen, of zelfs honderden onderwerpen aan bod op een dag. Er is dan natuurlijk de kans dat je die dag net ook over dag onderwerp gelezen hebt. Die andere onderwerpen had je niet over gelezen, en dus valt het niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval bestaat niet. Het feit dat jij dat artikel heb gelezen heeft jou er doen aanzetten op dat moment de radio aan te zetten.