Als je honger hebt, kan dat komen omdat je lang niet gegeten hebt. Dat is dan de verklaring voor je honger.
Als je voedsel tot je neemt gaat de honger over.
Voilá, de oplossing!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol

Andere antwoorden (7)

Bij een verklaring leg je uit wat de betekenis ergens van is of wat de achtergrond ergens van is, dus: hoe is iets ontstaan?
Bij een oplossing ga je naar een probleem en die probeer je logisch te maken en te bezien wat je ermee kunt.

Dus een verklaring blikt terug en een oplossing vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaring: beschrijving van een verschijnsel naar oorzaak en gevolg
Oplossing: antwoord op een vraagstuk of probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een extreem antwoord,een arts kan je wel dood verklaren,maar kan het probleem van de dood niet oplossen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verklaring is een uitleg van iets, een oplossing is het wegnemen van een probleem.

Een verklaring van iets hoeft dus geen oplossing van een probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een verklaring hebben voor de oplossing.
Je kan het uitleggen hoe je het opgelost hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verklaring is een verduidelijking van het probleem (klaren is verhelderen, verduidelijken)
Een oplossing kan het probleem doen verdwijnen (oplossen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appels en peren vergelijken. Of een verkeerd gebruik van de woorden.