Soms lijkt het donker zwaarder te zijn, is dat echt zo?

In de avond en nacht kunnen problemen veel zwaarder voelen als overdag...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld.

Het beste antwoord

Overdag is er voldoende licht en overzicht.
Alles is herkenbaar en er zijn overal mensen dus wat kan je gebeuren?
In het donker is het overzicht weg, je herkent niet langer meer de bekende en onbekende mensen.
Je staat meer alleen en kan bijna nergens meer op terug vallen.
Waar moet je dan toe met je problemen?
de nacht wordt je vijand, vol met dreiging en onzichbaar gevaar.
Door deze angst verlies je nog meer controlle en lijken je bestaande problemen nog groter en zwaarder.
Je gaat je eenzaam en in de steek gelaten voelen.

Je bent blij dat de zon er weer is en met een krantje en een kopje koffie ben je zo weer het ventje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als jij een nacht over slaat om welke reden dan ook. Dan heb je ditzelfde probleem met daglicht. Het ligt niet aan het feit, of het licht, of donker is. Maar aan het feit of je (top) fit, of (enigszins) vermoeid bent...

Wanneer je vermoeid bent en je hoort dan een probleem aan dan zul je in de praktijk veel meer moeite hebben om het e.e.a. te relativeren...

Dit is ook waarom er altijd 's avonds problemen in het café ontstaan en zelden overdag. De alcohol speelt deels mee, maar dat is eveneens een katalysator van vermoeidheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaag wel met nacht of dag te maken heeft, want het kan zijn dat je dat associeert met een donkere deken (of een kleine ruimte) om je heen: minder lucht, minder ruimte, je wordt er een beetje hysterisch van (licht claustofobisch). Ik denk dat dat heel goed kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet alleen zo met problemen, maar ook met lichamelijke ongemakken, let maar eens op bij jezelf of bij je kinderen, ze gan altijd meer klagen net voor het slapen gaan... Zo ook met problemen, je moet namelijk jezelf af kunnen sluiten van de dag om te gaan slapen... Slapen is je losmaken van de wereld, om te gaan reizen over de universa... Je moet je wereld vaarwel zeggen en dat kan niet zomaar dan moet je het wel even voelen nog...

Dus ja het klopt, het is even zwaarder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan niet voor niets daglichtlampen voor mensen die somber raken van bijv. donkere dagen.
Licht heeft een positief effect op ons. Kijk maar hoe de meeste mensen vrolijker worden van zonlicht. De nacht is bij uitstek het tijdstip om wat te gaan piekeren omdat er dan minder licht is. Dat is iets wat door het gebrek aan licht al buiten jezelf om gebeurd. Tel daarbij op dat je savonds en snachts vaak moe bent, dat maakt dat je extra somber tegen dingen aan kijkt.
Veel licht en uitgerust zijn maakt dat je problemen veel beter kunt handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, overdag heb je je bezigheden, maar in de avond en nacht slaat het grote piekeren toe.
ik permiteer me in het begin van de avond een uurtje volop piekeren, maar dan moet het gedaan zijn voor die dag.
morgen nieuwe piekerronde :)
14 jaar geleden
Ja, als het donker wordt dan komen de monsters naar buiten.
Die herinnering is er nog steeds. De donkere wordt geassocieerd met het kwade. De boeman dwaalt rond.
Zwarte pieten.
Maar natuurlijk ook de dieven, de overvallers, de verkrachters.

En vooral: DE STILTE als iedereen slaapt. Hoe eng is dat. hoe eng is het om opeens andere geluiden te horen. De krekels, de kikkers.
Het is de eenzaamheid. Het zwarte om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die stilte kan natuurlijk ook juist heerlijk zijn. Zeker in het drukke leven dat velen van ons leiden. Ik vind het soms heerlijk, even alles uit, geen TV, geen radio, geen jengelende kinderen die je hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@biertje weet je dat er sommige mensen zijn die niet meer goed slapen als het "echt " stil is . Ze zijn zo gewend geraakt aan achtergrond geluid dat ze het onbewust missen als ze gaan slapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bietje, ja stilte kan heerlijk zijn, maar eenzaamheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, echte stilte bestaat niet, luister er maar eens naar als je denkt dat het stil is.