Koekenpan komt voor het eerst voor in een geschreven tekst uit 1865 (bron 1).
Pannenkoek komt uit het Frans en is op een eerdere datum al in het Nederlands geïntroduceerd (bron 2).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De voorloper daarvan was: de pannenkoekenpan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als de pannenkoek er eerst was zou hij toch ergens zijn naam vandaan moeten hebben... dus de koekenpan was het eerst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk de pannenkoek...dat die vroeger op stenen werd gebakken ofzo...
en er later een pan voor is uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De pannenkoek kwam uit een pan, anders zou hij wel anders heten. De pan was er dus eerder, al is het heel goed mogelijk dat die toen nog niet zo heette, maar dat die naam pas werd bedacht na het bakken van de koek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eerst was het pannekoek en koekepan, dus het is afhankelijk van de dikke van dale welke ze als eerst hebben veranderd naar de nieuwe spelling. Maar het zal dan koekenpan zijn omdat deze eerder in het alfabet voorkomt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een pannenkoek is een koek die in een koekenpan gebakken wordt, dus de voorwaarde om een pannenkoek te kunnen bakken is het antwoord op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De koekenpan was eerst want de K komt in het alfabet voor de P