Ligt lucide dromen dichter bij de grens van wakker zijn of van slapen?

voor zover ik begrijp is het niet echt wakker zijn en ook niet echt slapen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Lucide dromen zijn wetende-dat-je-droomt-dromen...

Meer niet...

Dus je weet dat je droomt op het moment dat je droomt...
En het leuke is, als je dat kan, dat je zelf de hoofdpersoon bent en dat je dus de creator van je droom bent... Je kunt dan dromen wat je wil... Maar dat moet je wel kunnen, niet iedereen kan dat... Als je je wereld gelooft gedurende de dag en zal je dat ook in de nacht doen...
Maar als je kunt zien dat niets waar is wat je ziet overdag, dan kun je dat ook ´s nachts, als je slaapt...

Zo gaat het gebeuren dat je ook ´s nachts in je slaap gewoon toekijkt naar het schouwspel...

Dus in antwoord op je vraag, je slaapt werkelijk, maar je ziet de droom actueel in het moment... Er is iets wat wakker is tijdens jouw slaap, dat zie je dan...

Lichaam slaapt, maar jij bent in dat slapende lichaam wakker aanwezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring : als je af en toe overdag je afvraagt of dit "echt " is en niet een droom , dan doe je dat soms 's nachts in een droom spontaan ook ( afvragen of het echt is of droom ) . Maar dit is eigenlijk een herhaling van jouw antwoord .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, bedankt voor je waardevolle uitleg! +1
Ik heb het idee dat ik af en toe al onbewust lucide kan dromen (volgens mij al heel wat jaren) maar ik wil het wat bewuster gaan leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cindy1985 onbewust lucide dromen kan niet... dat is een contradictio in terminis... Maar er zijn cursussen voor om dat te leren, is niet moeilijk hoor... En als je dat wil dan geef ik je die wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me erg interessant, Xinix!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat een vraag?
Ik denk dat je in de war bent met een hypnagogische slaap, dat is een toestand tussen waken en slapen waarin je een soort hallucinaties of droombeelden kunt zien.

Lucide dromen treden voor zover ik weet gewoon op tijdens REM-slaap, net als gewone dromen. Het verschil met een gewone droom is dat je je ervan bewust bent dat je droomt, en het verloop van de droom ook kan beïnvloeden. Dit is overigens iets dat je jezelf met tijd en inzet kunt aanleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in het recente verleden vrij veel lucide dromen gedroomd.

Mijn ervaring was soms dat lucide dromen gewoon diepe dromen zijn .

Misschien heb je wat aan ( opnieuw) een ervaring van mij:

Ik droomde lucide . Ik droomde dat ik door een straat liep in een stad en ik keek naar de mensen , de huizen , de vormen. Er waren veel details in deze droom.
Plotseling realiseerde ik me dat ik misschien aan het dromen was . Ik bedacht me dat ik dan in plaats van lopen, ik eigenlijk zou moeten liggen.
Ik probeerde mijn lucide droom vast te houden , maar langzaam begon mijn "gevoelde " positie te kantelen , en ik "zakte " terug naar horizontale positie , en werd wakker.

Dat "kantelen " was een behoorlijk heftige gewaarwording, het was ook een "doorbreken " van de laag in mijn bewustzijn die aan het dromen was , naar de bovenliggende laag van het slapen, daarna wakker worden.

Dus ik denk dat lucide dromen niet erg dicht bij de grens van het waken zijn. Wel is het vaak lastig om een lucide droom "vast " te houden , omdat je je droom proces dreigt te verstoren door je gevoel van "bewust "dromen.

( Overigens is uit onderzoek gebleken dat "gamers" die dus vaak virtuele realiteit beleven in hun dagelijkse leven , makkelijker lucide dromen dan niet "gamende " mensen. )

Toegevoegd na 24 minuten:
Dat wil niet zeggen dat ik een "gamende " persoon ben hoor .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede uitleg, dank je wel! +1