Het is heel normaal dat we haar hebben. Maar wat is de functie ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

De functie van haren zijn, het hoofd zomers van warmte en s'winters van koud te beschermem.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Koeling en bescherming...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoofdhaar van mensen heeft voornamelijk een esthetische functie. Het lichaamshaar echter heeft geen duidelijke functie: een mens heeft te weinig haren om zichzelf warm te houden of af te koelen. 'Kippenvel' is een restant van de ooit isolerende werking van lichaamshaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutietechnisch gezien kun je ervan uitgaan dat de mens veel meer lichaamshaar had. Als een vacht, om warmte te bieden.
Dit is inmiddels bijna weggeevolueerd, omdat we het nog nauwelijks nodig hebben. Hooguit op het hoofd, en daar zit het dan nog (als je geluk hebt...)

Haren rond de ogen en in de neus echter zijn er om vuiligheid buiten te houden en te filteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdhaar geeft goede bescherming tegen zowel koude als hitte en/of verbranding.
Ik heb zelf niet zoveel haar meer en moet zowel 's winters als 's zomers vaak iets op mijn hoofd zetten, 's winters om geen kou te vatten en 's zomers tegen een zonnesteek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vasthouden van warmte en bescherming tegen zonlicht. We krijgen nog steeds kippenvel als we het koud hebben, dan "zetten" onze haren op en bedekken ze dus meer.