Waarom vliegen vogels soms 'stil' in de lucht?

Als het hard waait vliegen vogels soms (zo lijkt het) expres op de zelfde plek. Ze blijven dan als het ware op de zelfde plek zweven.
Doen ze dit voor hun plezier? Of zit er een bedoeling achter?

Toegevoegd na 4 minuten:
(Zoals vandaag zag ik een duif hoog boven een weiland 'stil' vliegen.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.2K

Het beste antwoord

ze maken gebruik van thermiek en hebben heel veel lol bij het zweven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De vogel vliegt 10 kilometer per uur vooruit, de wind duwt hen 10 kilometer per uur achteruit en de vogel blijft steken...
Dat gebeurt soms... Ze doen dat niet voor hun plezier, maar om dat ze vogel zijn en dat houdt in dat ze zich in een medium begeven die dat soms veroorzaakt... Met vissen tegen de stroming in is dat net zo...

En met mensen in de file is dat soms ook zo, lijkt wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duif die je hebt gezien is een roofvogel hoogstwaarschijnlijk. Een duif kan niet op thermiek zweven, een roofvogel wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan misschien een sperwer zijn geweest, die hangen ook bij weinig wind vaak stil op een plek in de lucht; dit noemt men 'bidden'.
Omdat de sperwer stil hangt valt hij waarschijnlijk minder op en zo wacht hij rustig af of er een muis o.i.d. uit zijn hol komt.
Meeuwen zie je zo ook wel eens boven het water hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de plein of de regio te bewaken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja het was ff een grapje. Maare misschien om even uit te rusten. Vinden ze leuk ze hoeven helemaal niks voor te doen... Relaxen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om krachten te sparen..