Mag een school de leerlingen verplichten om in de avond aanwezig te zijn?

de school waar ik op zit verplicht mij op een een vrije avond naar school te komen, mag dit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
17.9K

Het beste antwoord

Je bent niet verplicht om op een vrije avond op school aanwezig te zijn.

Een school mag volgens de leerplichtwet kinderen niet verplichten om 's avonds en 's nachts aan activiteiten deel te nemen. Als deze activiteiten onderdeel van een lesprogramma zijn en leerlingen kunnen/ mogen hier niet aan deelnemen dan moet de school een alternatief aan bieden dat binnen de reguliere schooltijden valt.

Leerlingen die avondonderwijs volgen zijn niet meer leerplichtig. Soms moeten ze wel een minimaal aantal lessen volgen om een bepaald diploma te kunnen halen, maar als een school zonder overleg de lessen op 'vrije' avonden in gaat plannen, telt dit niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Naar mijn gevoel mag je blij zijn, dat de school extra kosten wil maken om jouw toekomst wat inhoud te geven.
Een school mag gewoon 's avonds les geven, tenzij het LO is uiteraard. Zelfs dan weet ik niet eens of dat niet mag. Het onderwijs in Nederland wordt beheerst m.b.v. budgetten en slagingspercentages.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten heeft de school de plicht de ouders te informeren over de voortgang van kinderen ed. Dus het lijkt me dat een dergelijk recht zal bestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk mag een school dat verplicht stellen. Of er sancties op staan als je niet gaat en/of die terecht zijn is niet relevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplichten niet. Maar het is jou of je ouders ongetwijfeld bij je aanmelding verteld dat er avondactiviteiten zijn. Bovendien worden ook ouders op een Vrije School geacht actief bij te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er natuurlijk van af wat voor een school het is, maar dat vermeld je niet. Een MBO die met gebrek aan lokalen kampt, die heeft blijkbaar een slimme directie als ze deze oplossing bedacht hebben (voor HBO is het sowieso al niet ongebruikelijk gezien de véle studenten en het beperkt aantal lokalen).
Zo vangen ze minstens 2 vliegen in 1 klap:
- en de wijken zijn 's avonds van rondhangend jeugd af
- en de lokalen worden goed benut door er zo veel mogelijk uren te draaien.
- en ze bezuinigen ermee door op die manier minder noodlokalen te hoeven huren.

Voor een basisschool zal zoiets ondenkbaar zijn, al was het maar vanwege kindertjes bedtijd.

Maar daarna? Geniaal toch? Leerlingen hangen anders toch alleen maar voor de tv, op op msn, of op straat.
Wel zal dit uiterlijk aan het begin van het schooljaar gecommuniceerd zijn.

Er zijn namelijk ook kindertjes die naar hockey, muziekles of paardrijles, of wat dan ook moeten. Een gezond verenigingsleven zal vooral 's avonds plaatsvinden.
Dus als het structureel is, zal dit absoluut niet onverwachts gebeuren; en als dat wel zo lijkt, komt dat hooguit doordat de informatie v/d school niet goed gelezen is.

Als er een of andere leerzame avond door de school georganiseerd is, bijv. een spreker die 's avonds komt, of een leerzame film, of verzin maar raak voor welke actie 's avonds aanwezigheid gevraagd kan worden. Ja, tuurlijk is zo'n avondje verplicht te stellen. Waarom niet?
Voor straf 's avonds meehelpen de school schoonmaken is misschien niet leuk, maar ook niet verboden.

Verder hangt het compleet af wat er die avond gebeurt, en hoe vaak dat plaatsvindt e.d. Maar een keertje, of korte periode, daar is niks mis mee.
Wel ga ik er dan van uit dat de school een normale directie heeft die heus wel weet wat die doet.

Hooguit zit er tussen het schoolpersoneel wat rare personen, of desnoods foute types. Maar dat wil nog niet zeggen dat de betreffende school als instituut dingen uithaalt die niet mogen.

Dus ja, afhankelijk van hoe de situatie echt is, qua tijden en frequenties en invulling v/d avond(en) heel gewoon toegestaan.
Een van de weinige taken die een scholier heeft, is naar school gaan. Of 'm dat nou gelegen komt of niet, dat doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb het zelf ook gehad.

Ik heb de Hotelschool gedaan. Daar hadden we ook praktijkweek waar we het restaurant draaiende moesten houden (koken en bediening). Ook de receptie van het schoolhotel was tot 21:00 bemand door studenten.

Het mag dus wel.