Omdat het niets met varkens te maken heeft en de varkens(vlees)industrie ten onrechte in een kwaad daglicht kan komen te staan.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

N1H1 is het virus dat deze griep veroorzaakt
het is Mexicaanse griep genoemd omdat daar de eerste menselijke slachtoffers vielen

Toegevoegd na 2 minuten:
deze ziekte komt ook gewoon voor bij varkens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat varkens onreine beesten zijn en de overheid niemand voor het hoofd wil stoten. Mexicanen daarentegen kunnen er mee door,behalve de drugsdealers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat deze vorm van de griep ook van mens tot mens besmet en de oorspronkelijke vorm alleen van varken op mens.
Ook werden er al op sommige plaatsen varkens geruimd door de naam alleen, terwijl dat helemaal geen nut heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een lobby geweest ook van de boeren en de vleesindustrie. Wanneer je een dergelijke ziekte varkensgriep noemt gaan er onherroepelijk steeds minder mensen varkensvlees eten ook al is dat niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam varkensgriep voor het heersende griepvirus was zo gek nog niet. Een team van internationale wetenschappers (Oxford, Edinburgh, Hong Kong, Arizona) heeft aangetoond dat het virus al vele jaren op verschillende continenten circuleert in varkens voordat het overgesprong op de mens.

Na een evolutionaire analyse van het virus komen ze tot de conclusie dat het varkensgriepvirus een samenstelling is van diverse varkensvirussen en dat de transmissie naar de mens enkele maanden voor de huidige uitbraak heeft plaatsgevonden. Volgens de wetenschappers is er een samenhang tussen de aanwezigheid van voor de mens gevaarlijke varkensgriepvirussen en ''nieuwe genetische elementen''. Ze pleiten voor meer en systematisch toezicht op varkensgriep.

De naam varkensgriep is in Nederland vervangen door Mexicaanse griep. Dit om de consumptie van varkensvlees niet negatief te beinvloeden. Officieel wordt nu gesproken over H1N1 Influenza A. De Amerikanen spreken nog altijd van ''swineflu''.