Wat kan ik doen om inschrijving bij de gemeente te versnellen, zodat ik kraamzorg kan krijgen?

Nou is het zo dat ik in het buitenland heb gewoond en nu hier in Nederland ben bij mijn ouders. Ik ben op dit moment 31 of 32 weken zwanger en ik wil hier bevallen. Ik heb me vorige week ingeschreven bij de gemeente,zodat ik een verzekering kan afsluiten en daarna de verloskundige en kraamzorg kan regelen. Gelukkig heb ik mijn rapport meegekregen van mijn zwangerschap en kan ik die gelijk aan mijn nieuwe verloskundige laten zien. Ik heb alleen nu wel stress, want de tijd gaat snel en ik wacht op een brief van de gemeente!! Wat moet ik doen?!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Noursolly, waar en bij wie bent u totnutoe verzekerd? Meld u bij uw huidige verzekering.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
U schrijft:buitenland. Komt u vanuit een land binnen de Europese unie of van b u i t e n de Europese Unie. Uw leeftijd?

Antwoorden (1)

De bevestiging van een inschrijving in de BRP krijgt men per brief op het geaccepteerde nieuwe woonadres. Afhankelijk van de situatie kan het vier weken duren voordat de inschrijving is verwerkt In de BRP en u de bevestiging op uw nieuwe woonadres ontvangt.
Bent u al eerder opgenomen geweest in de Nederlandse BRP maar uitgeschreven dan hebt u waarschijnlijk langer dan een jaar buiten Nederland gewoond. Omstandigheden die de bevestiging of goedkeuring van de inschrijving kunnen vertragen zijn o.a. dat u geen Burgerservicenummer (BSN) hebt. Nagegaan moet worden of u rechtmatig langer dan vier maanden in Nederland mag verblijven, of tijdens het onderzoek blijkt dat u eerst een verblijfsvergunning aan moet vragen.
Kortom, als alles glad verloopt krijgt u begin volgende week de bevestiging van uw inschrijving (binnen één week).
Heeft de gemeente meer informatie nodig dan duurt de verwerking langer. U kunt deze procedure niet bespoedigen. De gemeente is ook afhankelijk van de tijd die de andere instanties nodig hebben uw gegevens te controleren.
Heeft u een BSN-nummer dan kunt u nu al met de zorgverzekeraar van uw keuze contact opnemen om de basisverzekering voor zorg (basispakket) af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Wederom een prachtig antwoord, waar de vraagsteller belang bij heeft. Jammer dat de vraagsteller niet reageert om nog gerichter geholpen te worden.