Dat ligt er maar net aan hoe je bent opgevoed, en of dat in jouw opvoedpakketje normen en waarden zat...

Ik, als leerkracht, kom regelmatig kinderen tegen die geen flauw idee hebben wat respect is.
Ik breng ze dat wel bij. Het liefst goedschiks, maar als het niet ander kan ook kwaadschiks.

Want respect voor elkaar is iets dat een bevolking beschaafd houdt.
Als we dat kwijtraken raken we onze beschaving kwijt in Nederland.

Een klein voorbeeldje: Het 'gejij en gejouw' van jongeren tegen bejaarde mensen! Het is me een gruwel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Respect was ooit een begrip en lijkt nu meer een modewoord te zijn.
Je kunt het niet afdwingen wel verdienen. Ik zou het woord respect dan ook liever minder horen maar meer terugzien in gedragingen van mensen in het algemeen gedurende het leven van alledag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al naar gelang de situatie (want opzichzelfstaande zegt 't niet veel) waar 't van op toepassing wordt geacht, kan 't of allebei zijn of alleen woord. Maar 't kan niet alléén een begrip zijn - 't blijft altijd een woord.