Hoe moet je een geadviseerd maximum gewicht van 25 kg interpreteren?

In de Arbeidsomstandighedenwet staat dat 25 kg het geadviseerd maximum gewicht is. Maar houd dat dan in dat je formeel niet meer dan die 25 kg mag tillen. Of moet je gewoon niet zeuren als het een keer 27,8 kg is?

Toegevoegd na 20 uur:
Omdat jullie alle drie min of meer hetzelfde antwoord gegeven hebben. Hebben jullie alle drie 1 punt gekregen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (3)

Officieel mag je dus gewoon niet meer dan 25kg tillen. In de praktijk tillen mensen gewoon wel die 27.8kg.
Maar je moet hier eigenlijk 2 (of meer) personen voor gebruiken. Dan is dit gewicht in de juiste proportie.

Dus 'niet zeuren' kan, maar volgens de wet mag je dit weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou zojuist ongeveer net hetzelfde gaan zeggen als Nickelangelo, ineens stond zijn antwoord er al. Ik ben het helemaal met hem eens. Zelfde antwoord! Maar was er ook niet zoiets dat wanneer je deze omstandigheden niet naleeft en er gaat iets fout dat ze dan bij je baas aankloppen of dat hij dan niet verzekerd is ofzoiets. Staat me iets bij, maar ik weet het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij iets fout doet en je word betrapt door de arbeidsinspecties dan krijg je gewoon een vervelend hoge boete. Daar is jouw werkgever niet verantwoordelijk voor. Tenzij jouw wergever erkent dat jij dit in zijn opdracht fout hebt gedaan. Dan krijgen jullie allebei een boete...
Het max. gewicht is dus 25 kg onder Maximale omstandigheden! Dus dicht bij je lichaam, veel ruimte om je heen, door je knieen bij het tillen etc. Voor vrouwen is het max. gewicht 15 kg ook onder maximale omstandigheden. Vaak wordt dit "overtreden" en verkeerd uitgevoerd en dat komt door de omstandigheden, werkzaamheden, personeels tekort etc. Ook door de persoon die het werk uitvoert. Vaak is het "dat doe ik wel even" of "zo doe ik dit al jaren" Maar deze wet is er niet voor niets, te vaak gebeurt het dat mensen door hun rug gaan bij verkeerd of te zwaar tillen. op zich is er niets mis met een keer 27,8 kg of zelfs zwaarder tillen als je maar weet wat en hoe je dat doet. Het gaat juist om het regelmatig te veel tillen en dan onder de verkeerde omstandigheden. Denk aan de verpleegkundige die net iemand uit bed heeft "getild" maar dan geen ruimte meer heeft om te draaien. Als je weet wat je moet doen en daar op voorhand rekening mee (kan) houdt(en) dan kan het redelijk gaan, als de regels maar gevolgd worden. Hier zijn speciale (per bedrijfstak) cursussen voor binnen het bedrijf. Dus zowel in de verpleging als ergens anders. Maar zoals al gezegd je moet deze regels wel toe kunnen passen en daar de tijd voor krijgen!
Vertil je dus niet!
;-)
P