Ik heb een ganzen ei gevonden maar ik heb geen broed machine of lamp hoe moet hij dan uitgebroed worden? plzzz vertel anders is het mischien te laat

Ik wil zo graag dat hij uitkomt!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevonden? Bedoel je niet 'uit het nest gehaald'? Doe eens héél snel terugleggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe is het nu met het ei???

Antwoorden (5)

mijn kinderen hebben wel eens een kippenei gevonden in het weiland. in een doos met zacht materiaal, onder de lamp bovenop de kast, na twee dagen kwam kipje eruit!!!
géén speciale lamp, maar een heel gewone lamp heb je toch wel?? een burolamp zou al helpen. anders de buren raadplegen...
sterkte!!
ps: het kipje hebben we later naar de kinderboerderij gebracht. mogelijk moet je het ei nu al richting kinderboerderij brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd. Iemand van GV vertelde dat hij het met een bureaulamp had gedaan, was ook gelukt.
moeilijk, zou ook de kinderboerderij maar proberen, met warmte alleen kom je er niet.
Luchtvochtigheid, ei regelmatig keren, ook belangrijke zaken
anneliez
14 jaar geleden
Zoek iemand met een broedmachine..

Zoek anders een site met informatie over hoe je zelf een broedmachine maakt. Belangrijk is vochtgehalte en temperatuur. Elke dag dient het ei 90 tot 180 graden gekeerd te worden.

Zolang het ei nog niet bebroed is komt het niet op een dag voor je begint. (Niet in de koelkast leggen :) )
Een gans legt ook geen vijf eieren per dag..

Succes!

ps.) stuur even een geboorte kaartje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehh, misschien raar (bloos), maar ik heb meerdere keren een ei waarvan de hen vervroegd van het nest afging voor in mijn BH gestopt (niet lachen). Wel eerst even "doorgeschenen"op een lamp gehouden om te kijken of er iets in zit. Boerinnen deden dat heel vroeger namelijk ook, (ook met ganzeneieren). Niemand verteld dat ik dat deed totdat ik bij iemand op de koffie was en het ei uitkwam, kuikentje begon meteen te piepen. Nou ik heb het geweten, nu nog word ik ermee geplaagd.

Het ligt er ook aan of het ei al bebroed is. Zo niet en wil je dat er een kuikentje uitkomt, draai dan het ei om de zoveel tijd een beetje om, totdat je bij iemand (een plek in) een broedmachine hebt gevonden. Dat draaien van het ei is om doorliggen te voorkomen, zeg maar. Ik geloof dat je kan zien of het ei bebroed is als je het in een kommetje water legt en het blijft drijven. Zinkt het ei dan is het (nog) niet bebroed.

Neem contact op met een Vogelopvang (dierenasyls weten wel waar je terechtkan) bij jou in de buurt en vraag wat je het best kan doen!

Het láátste wat je moet doen is het ei schudden! Als je dat doet dan komt het nooit meer uit.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was zou ik hem heel snel terug leggen.
Vogels leggen niet al hun eieren op één dag. Ze beginnen vaak pas met broeden als het legsel compleet is. Kans is dus groot dat moeder gans straks terug komt en een leeg nest vind.