wanneer is iets een pijp en wanneer is het een buis

wie kan me nou eens vertellen wat het verschil is tussen een pijp en een buis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.6K

Antwoorden (7)

Een pijp is om tabak te roken.
Een buis is kleding voor een kok.

Dat is het verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is er geen verschil tussen een buis en een pijp in de betekenis van een lang hol voorwerp. Naast deze betekenis hebben beide woorden ieder nog hun eigen andere betekenissen: pijp (de ~, ~en) 1 buis 2 elk van de beide delen van een broek die de benen bedekken => broekspijp 3 rookartikel bestaande uit een buis met een komvormige houder voor de tabak => tabakspijp 4 orgelpijp 5 stang of staafje 6 gang van een dassen-, vossen- of konijnenhol 7 [med.] pijpbeen

buis1 (het ~, buizen) 1 nauwsluitend, kort jasje met een of twee rijen knopen => wambuis buis2 (de ~, buizen) 1 lang hol voorwerp, bestemd om er vloeistoffen of gassen door te leiden of om er iets in te bewaren => kanaal, pijp 2 [biol.] onderste deel van een vergroeidbladige kelk of kroon 3 [inf.] televisietoestel 4 [mil.] mechanisme dat in de kop van projectielen geschroefd wordt om deze te laten springen 5 haringbuis 6 [Belg., inf.] een onvoldoende voor een examen of examenreeks Bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is eigenlijk geen verschil in, maar gevoelsmatig zie ik een buis als iets groters dan een pijp.
14 jaar geleden
Er is geen verschil; beide zijn een lang hol voorwerp.
Afhankelijk van het voorwerp is de ene of de andere 'ingesleten'.

Als je de vraag iets breder trekt, dan kun je stellen dat er wel een taalkundig verschil is, omdat je niet kunt "buizen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat net zo iets als het verschil tussen een boot en een schip! Erg vaag dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is geen verschil en om het nog moeilijker te maken zijn er ook nog flexibele buizen en die noemt men slang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pijp is altijd bedoeld om er iets doorheen te voeren, lucht, water, gas. Een buis kan ook een anderssoortige functie hebben, bv om er iets aan op te hangen of iets met elkaar te verbinden.
Een fietsframe bestaat uit buizen. Niet uit pijpen.