Is het normaal dat tegenwoordig overal een lening voor afgesloten word? Zijn er nog mensen die wel sparen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik spaar zelf altijd voor alles, maar schijnt belachelijk te zijn in de ogen van vele vele mensen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb vrij eenvoudige regels voor mezelf als het om lenen gaat. Ik leen niet als:

- het niet echt nodig is om te verkrijgen wat ik wil. Is iets goedkopers waar ik niet voor hoef te lenen een optie (bijvoorbeeld een tweedehands ipv een nieuwe auto) dan kies ik iets goedkopers. Is wachten een optie (overleef ik nog een paar maanden OV best wel) dan wacht ik. Of allebei.

- Als ik wat ik wil verkrijgen eigenlijk niet echt nodig heb en het ook geen investering is. Heel leuk hoor, om mijn eigen jacht te hebben, maar nodig of een investering? Nee. Dus leen ik niet om het toch te verkrijgen. Zo af en toe een zeilbootje huren als de financiën het toestaan is ook leuk.

- Als ik langer bezig zal zijn met het afbetalen van de lening dan ik plezier zal hebben van waar ik voor geleend heb. Geen lening van 30.000 euro voor een bruiloft, dat is (anders dan het huwelijk waar sowieso geen lening voor nodig is) een feest van één dag waar ik nog jaren achteraf voor zou hebben moeten betalen.

Waar ik wel een schuld voor heb: mijn studie. Een grote investering waar ik de rest van mijn leven profijt van zal hebben, waarbij niet lenen gelijk zou hebben gestaan aan het staken van de studie. En het huis heeft een hypotheek (overigens alleen een koophuis omdat het niet anders kon: geen betaalbare huurhuizen beschikbaar in een nijpende woonsituatie).

Maar waar ik dus niet voor leen: truitjes, printers, schoenen, vakanties, feestjes, auto's, meubels, tv's, computers, uitgaan, boodschappen, cadeautjes, boten, danslessen, romans etc. etc. etc. En zelfs niet voor stofzuigers, koelkasten, vaatwassers, wasmachines etc. Voor dat soort (bij onze levensstijl) essentiële huishoudelijke apparaten hebben we een spaarpotje. Je weet immers bij aanschaf al dat ze niet het eeuwige leven hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zeker voor een studie of huis is het niet vreemd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 (ik zie er nu trouwens maar 2...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Studieschuld ben ik bij mijn antwoord vergeten ('k heb er geen want niet gestudeerd) maar dat vind ik ook een 'verantwoordelijke' lening.

Andere antwoorden (12)

Ik vind je niet belachelijk hoor!
Ik spaar zelf ook zoveel mogelijk per maand. Nu heb ik enkel een bijbaantje, dus dat zijn geen grote bedragen, maar als je iedere maand iets spaart heb je aan het eind van het jaar weer wat rente en daarbij is het motiverend als je steeds een beetje meer hebt. Uiteindelijk kun je dan iets moois kopen, waar je dan echt van kunt zeggen dat je er echt voor gespaard hebt.

Ik zeg maar zo: wie spaart, die heeft wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik een verstandig antwoord, zeker voor iemand van jou leeftijd...
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!
Een lening is tegenwoordig gewoon heel makkelijk verkrijgbaar. En zelfs in deze dure tijd willen veel mensen (het liefst meteen) hebben wat ze willen. Hebben ze daar het geld niet voor dan nemen ze een lening, want dan kan die mooie auto toch snel gekocht worden. Slim? misschien niet maar sparen duurt langer en dat zien een hoop mensen niet zitten.
Ik persoonlijk heb niets met leningen (tenzij het een hypotheek betreft) maar zoals dr Phil eens zei: 'wat je je niet kan veroorloven moet je niet aanschaffen' (of iets in die strekking :-) )

Ik hoor het ook van veel mensen om mij heen, lening hier en een lening om de lening terug te betalen. Veel collega's komen maar net de maand door of staan rood omdat ze doen wat ze willen zonder op de centjes te letten of te sparen..dat heb ik sowieso nooit gesnapt..

Als ik iets echt graag wil hebben en ik heb het geld zonder daar krom voor te hoeven liggen dan koop ik het. Is het wel erg duur dan wacht ik even en leg wat geld opzij, ik heb het artikel nooit gehad dus dan kan ik vast nog wel een paar weekjes wachten, is het misschien ondertussen nog goedkoper ook :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag dat zelf weten.
MIjn enige lening is de hypotheek voor een huis. Dat hoop ik zo te houden. Als ik iets wil, zal ik er voor moeten sparen.
In mijn werk zie ik dagelijks de gevolgen van het te makkelijk leningen verstrekken door banken en andere financiële instellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt inderdaad dat het heel normaal is om gewoon in de schulden te zitten .
De reclames geven je gewoon die waan.
En ze laten niet zien wat de consequenties daarvan kunnen zijn.Je hebt groot gelijk dat je spaart en ik doe dat zelf ook.Voor luxe dingen zal ik altijd sparen en geen lening nemen.Alleen leende ik vroeger geld voor een auto en dan kreeg je nog belastinggeld toe.Maar dat is jaren geleden en ik naar mijn werk moest met de auto.
Ik geniet gewoon van alles wat ik wel heb en als ik het niet heb en nodig hebt dan spaar ik ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed wat je doet,ga daar vooral mee door,en het is absoluut niet belachelijk.
ik ben niet anders opgegroeid met het idee van je moet sparen,als je later geld heb dan kun je wat kopen.
zelfs onze ouders spaarden voor ons kinderen en ieder kind had een eigen spaarbankboekje vroeger.en in de tijd dat je je rijbewijs ging halen mochten wij ook aan dat spaartegoed komen.
sparen moet ook een beetje in je zitten en je moet de mogelijkheid ertoe hebben,wij hadden vroeger niet de luxe die de jeugd nu heeft ,computer,telefoon etc,maar een krantewijk,en je spaarde voor een brommer.
tegenwoordig begint de jeugd al met schuld als ze niet oppassen,de mobile telefoon internet ed kosten die we vroeger niet hadden.
misschien zijn wij spaarders ouderwets?maar wie wat bewaard heeft wat.
alhoewel ik ook bekende heb die als het geld niet op tijd overgemaakt is gewoon rood staan en niet eens kunnen pinnen,maar daar ook niet eens warm of koud van worden,maar zeggen je kunt toch niets meenemen,als je doodgaat.
ga jij maar gewoon zo door,dan doe je het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 inderdaad mijn ouders hadden vroeger ook een spaarbankboekje voor mij.
en toen ik een auto wilde kopen, kreeg ik mijn spaarbankboekje als ik zelf een x bedrag had gespaard.
Blijf vooral doorsparen en trek je niets aan van de anderen die lenen. Jij bent de laatste die lacht omdat jij (waarschijnlijk ;) ) geen schulden hebt!
You go girl ;P
Ik spaar zelf trouwens ook altijd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot voor een jaar of 20 geleden was het niet meer dan normaal voor de 'gewone' man om te sparen voor iets dat je graag hebben wilt.

De rollen keerden langzaam om: Niet meer vooraf sparen, maar achteraf door middel van een lening.
Waarbij helaas vaakde loeihoge rentes vergeten werden.

Ik heb een andere oplossing: Ik 'leen' bij mezelf: Ik heb door de jaren heen een lekker bedragje bij elkaar gespaard. Hiervan 'leen' ik bij mezelf geld als ik eens wat extra's nodig heb voor bv een mooie reis ofzo.
Ik zorg er altijd voor om het geld in de maanden erna weer in etappes terug te storten.
zo heb ik altijd een appeltje voor de dorst, en beur er nog rente van ook.
Ik vind het een prettig en rustig idee.

Ikzelf ervaar dus dat er ook andere mogelijkheden zijn om af en toe eens wat extra's te hebben dan alleen maar lenen of sparen.

Natuurlijk is het niet voor iedereen even makkelijk, en in ieder mensenleven zullen er moeilijke momenten zijn waarin het financieel tegenzit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi antwoord, en dat is waar dat het niet voor iedereen even gemakkelijk is!
Gezien de antwoorden, waar ik het overigens volledig mee eens ben, want wij kopen ook niets "op de pof" (zoals mijn moeder dat zo goed kon uitdrukken) heb ik het gevoel dat het denkniveau van de meeste mensen op deze site iets hoger is dan de gemiddelde mens.
Dus denk je 3x na voor je iets doet wat grote gevolgen kan hebben zoals lenen. Ik denk dat de meeste mensen die grote bedragen lenen voor de "heb" gaan. Het gras bij de buren is altijd groener...... Dus denken ze ook niet na en verwachten dat alles wel goed komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lenen is hardstikke duur en ik snap die mensen niet die daar bakken geld aan weg gooien om een luxe vakantie te hebben of een mooie auto of zo. Als het nu nog ging om iets écht belangrijks, een dure, maar noodzakelijke, operatie of zoiets zou ik het nog kunnen begrijpen. Maar voor luxe zaken vind ik lenen zonde van je geld. Spaar jij maar lekker door hoor; dat is tenminste verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk is dat niet normaal, al is het volgens mij inmiddels wel 'de norm'. Inderdaad krijg je tegenwoordig als spaarder nog wel eens rollende ogen, maar ik denk dan maar : wie het laatst lacht, lacht het best.

Natuurlijk komt niet iedereen door een lening onmiddellijk in de schulden, maar op de lange duur een heleboel wel. Als ik iets wil hebben, spaar ik er voor, en vaak tegen de tijd dat ik het kan kopen, is de wens allang weer weggeebd omdat je er in die tijd over hebt kunnen nadenken of er meer over hebt kunnen lezen. Het bezit van de zaak is het einde van't vermaak, in veel gevallen. Sparen appelleert aan de onmiddellijke instant-bevrediging van alle mogelijke behoeften, hoe klein ook, die kleine kinderen kenmerkt (daarom moeten ze met zakgeld leren sparen/omgaan, en niet alles over de balk smijten en aangevuld krijgen als het op is), maar die tegenwoordig ook voor veel 'volwassenen' nog opgaat.

Behoudens uitzonderingen is de enige lening die je met goed fatsoen kunt afsluiten,eigenlijk een hypotheek. En dan nog eentje die je gewoon kunt betalen. De vele reclames voor leningen en de manier waarop er in spotjes inderdaad gedaan wordt alsof het volslagen normaal is om te lenen als je iets wilt kopen dat je niet kunt betalen hebben al heel wat mensen in die valstrik gelokt. Beetje sneu eigenlijk, maarja, ik ben ook niet direct voor een overheid die mensen overal tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Volwassenen mogen in staat geacht worden hun eigen keuzes te kunnen maken. Helaas doen ze dat niet allemaal even verstandig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat er meer mensen zo denken.

Ik probeer mijn kind ook het nut van sparen bij te brengen. Het begint toch bij een goede opvoeding?

Ik spaar gewoon, heb alleen een lening in de vorm van een hypotheek.
Laatst een ongelukje gehad met de auto. Helaas totalloss. Ik heb een oud brik gekocht voor heel weinig en spaar ondertussen voor iets beters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het is absoluut niet belachelijk. Mensen die leningen afsluiten alleen maar voor uiterlijk vertoon, die zijn pas belachelijk en dom. Ze denken er niet bij na dat ze een enorme rente moeten betalen....Omdat het zo makkelijk is om te lenen weet ik zeker dat er heel veel mensen zijn die overdag in een hele dure auto rijden en snachts niet kunnen slapen omdat ze de aflossing niet kunnen betalen. Spaar jij maar lekker door, heel verstandig!