Wie waren de bende van venlo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bende_van_Venlo alstublieft

Antwoorden (1)

Met de Bende van Venlo wordt een geruchtmakende groep plegers van geweldsmisdrijven aangeduid. In 1997 werden in Nederlands Limburg achttien mannen veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen de tien jaar en levenslang. Het betrof personen in de leeftijd van 14 tot 56 jaar.

De verdachten hadden zich volgens de rechtbank in Roermond schuldig gemaakt aan meer dan 250 geweldsdelicten, waaronder talloze moorden met geld als enige motief.

De groep van veelal jonge bendeleden, heeft tussen Carnaval 1993 en 1994 een spoor van dood en verderf door de Noord-Limburgse grensstreek getrokken.

Wat de achtergrond van de daders was en hoe omvangrijk hun misdaden waren, kwam tijdens de verhoren druppelsgewijs aan het licht. Er konden zeven moorden, gepleegd in koelen bloede, bewezen worden. Het exacte aantal moorden is echter nooit vast komen te staan. Wat wel vaststaat is dat er in totaal drie stoffelijke overschotten zijn gevonden die direct toe te schrijven zijn aan de Bende van Venlo. De overige vier vermeende lijken zijn nooit gevonden wat het ook twijfelachtig maakt of deze moorden ooit hebben plaatsgevonden. Een veroordeling in Nederland voor moord zonder lijk heeft tot nu toe twee keer plaatsgevonden. Naast de bende van Venlo is Paul van Osch veroordeeld voor de moord op zijn vrouw Angelique van Leijenhorst. Later heeft hij de moord alsnog bekend in de hoop op strafvermindering.

De groep criminelen kreeg de bijnaam de Bende van Venlo. De namen van de hoofddaders, Frenkie Peeters (leider van de bende die tot levenslang werd veroordeeld voor moord op het bejaarde echtpaar Van Rijn, een man uit Reuver en drie mensen van Turkse afkomst) en diens vriend Sanny P., zijn sinds hun ontmaskering niet meer weg te denken uit de Nederlandse criminele geschiedenis.
Bronnen: