Is er ook een positieve versie van "glaasje draaien "?

Er moeten toch ook wel "goede " geesten en energieen zijn ? Dit in verband met de vragen over glaasje draaien . Als je bijvoorbeeld mediteert en je voelt een energie door je heen trekken die van buiten komt , dan is dat toch een "goede "energie ? Kan dat ook een geest zijn die bij je komt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Ik begrijp uit je vraag dat je bang bent. Je kent angst. Deze angst is een poort en stel je je open juist voor de slecht entiteiten.

Glaasje draaien heeft iets negatiefs. Voornamelijk omdat dit dan gedaan wordt door onervaren personen, die het meer als een grapje beschouwen. Verhalen dat je gek kan worden als je glaasje draait.
Vergroot die angst dan ook nog door de donkere kamer, weinig licht, geen muziek (absolute stilte), voel de spanning (angst) van de andere personen. Bang dat jij iemand bent die ook gek wordt. Bang dat je misschien werkelijk met geesten gaat praten.
De angst, de enorme angst is wat ze enorm kwetsbaar maakt voor negatieve entiteiten.

Als je met entiteiten te maken gaat krijgen, zul je je enorm krachtig moeten opstellen. Zowel mentaal als energetisch.
Je zegt energieën te voelen, deze energie zal je moeten kunnen beheersen. Sturen. De energie zal krachtig moeten zijn en jij zult krachtig in jezelf moeten blijven.
JIJ BENT DE BAAS.
wees de angst de baas.
Tip: Vul de ruimte met jouw energie. Zorg dat jouw energie zo krachtig is dat die de entiteiten wegduwt. Naar de hoeken toe, tot buiten de ruimte. Stuur ze maar weg.

Zelf zou ik niet op zoek gaan naar een andere versie van "glaasje draaien", ik zou blijven groeien in je eigen ervaringen. Als je groeit en je wordt fijngevoeliger en je energie wordt verfijnder, zul je zelf meer gaan ervaren op dit vlak.

Een slechte entiteit geeft je wat angst. Dus als je bang wordt, wees krachtig.
Een goede entiteit geeft je rust. Hij wil je helpen.
Wordt fijngevoelig om dit verschil te kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw een zeer goed leesbare en begrijpelijke uitleg.
+1

Andere antwoorden (12)

Nee, onmogelijk. Er zijn geen goede geesten.
En ook geen slechte.
Ze bestaan alleen in de gedachtenwereld van de kinderlijke psyche.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou het leuke van goede vraag. Iedereen kan zijn eigen mening ventileren. Ik ben blij met je antwoord.
AWM
14 jaar geleden
Jazeker, daar heb ik wel eens van gehoord. Ook van kaboutertjes, klopgeesten, spoken en wat al niet meer.
Je wilt me toch niet vertellen dat je daar allemaal in gelooft,
Bolletje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, onderhand moet je, je toch wel eens af gaan vragen waar al deze andere meningen toch vandaan komen? Zie vooral ook de andere vraag over glaasje draaien!
Hoe heftig men reargeerde, je zou je toch eens moeten gaan verdiepen hoe het kan dat er telkens weer zoveel tegen en voorstanders zijn.
Telkens maar weer zeggen, geesten bestaan niet en komen uit de kinderlijke psyche of sprookjes, kan je als antwoordman niet langer maken.
Ik heb me wel verdiept in de tegenstanders, heb jij je wel eens verdiept in de voorstanders?
AWM
14 jaar geleden
@Ed: Maar ik weet best waar die andere meningen vandaan komen! Ze komen van mensen die voortdurend verstoppertje spelen met zichzelf. Die, in plaats van de kwesties des levens bij zichzelf te zoeken zich verliezen in de zweverige wereld van spoken en geesten. Daar kom je niet verder mee, daar word je niet beter van. Integendeel. Ik begin de indruk te krijgen dat een groot deel van de mensen hier dat doet. Dat mogen ze. Maar verwacht niet dat ik in mijn handen sta te klappen bij zoveel kinderlijkheid en struisvogelgedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een groot deel van de mensen hier dat doen, ben jij dan een vreemde eend? Ben jij dan NIET normaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt nu dat ik verstoppertje speel met me zelf, als je dat denkt dan heb je het niet begrepen.
Ik heb grote waardering voor veel van je antwoorden en zal dat altijd blijven doen, maar op dit gebied schiet je te kort, ergens weet je dat ook wel, maar je kan niet anders.
Je hebt geen enkel idee waar ik het over heb, je komt niet in eens in de buurt.
Maar dat geeft niets , ben ik wel gewend.
Blijf wie je bent, daar heb ik geen enkele moeite mee.
Maar ik blijf reargeren op deze onderwerpen en jij ook.
Ed
AWM
14 jaar geleden
@Ed: Het prettige hier is, dat we ondanks onze meningsverschillen respectvol met elkaar omgaan.
En die waardering heb ik dus ook voor jou, als er een vraag wordt gesteld over de plantenwereld, doe ik niet eens meer een poging tot antwoorden, ik weet dat jij daar heer en meester in bent.
Op het gebied van deze vraag kun je elkaar niet verwijten de ander 'geen enkel idee heeft waar die het over heeft'.
Jij weet wat zeker en ik weet iets zeker.
Ik vrees dat na 1000 wederzijdse reacties dat zo blijft.
Dit is weer zo een kwestie waar iemand zijn gelijk niet kan halen. Misschien maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman ik blijf er bij dat jij geen idee hebt wat ik bijna dagelijks meemaak, anders was je al lang om.
Maar ik hoef me niet te bewijzen en ik speel geen verstoppertje.En ik ben geen zwever, ook al lijkt dat soms wel zo.De volgende keer reargeer ik weer op jouw antwoord, je zal het missen als ik het niet deed.
Ga nu even maffe.
AWM
14 jaar geleden
Truste!
Ik heb alle antwoorden gelezen, ook de sites, en ik heb de indruk, dat je een soort poort opent, waarvan je niet weet, wie er binnen komt. En of die dan ook weer de vriendelijkheid/beleefdheid heeft, je daarna weer met rust te laten....
Volgens mij ben je op een heel ander niveau bezig als je mediteert : je bent dan bewust bezig met je eigen innerlijk - hoe je dit ook wilt noemen : je ziel, je geest, je " id", de ruimte en de vrede in je, je innerlijke groei, je mens-zijn, de levende vlam in jezelf....
Ik kan, eerlijk gezegd, niet voelen dat die kracht van buiten komt - maar ik ben nog niet zo erg thuis met mediteren....Dus ook of dat een positieve geest zou kunnen zijn, weet ik niet. Ik heb toch meer het gevoel, bij mediteren, dat je dichter bij de kern komt van wat jou "jou" maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou het leuke van goede vraag .Iedereen kan zijn mening ventileren. Ik ben blij met je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd, nieuwsgierig!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
NEE,hetkan namelijk een geest zijn die je misleidt,die doet alsof hij iemand anders is.Je kunt wel goede geesten aantreffen maar je moet het nooit doen zonder de aanwezigheid van een betrouwbaar medium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige goede manier van glaasje draaien is de draaiende beweging van je pols als je het glas naar je mond brengt.
De energie die je voelt bij meditatie is geen geest die door je heen zweeft. Bij meditatie ontspan je het lichaam en maak je je gedachten leeg. Dat bij elkaar geeft een enorm ontspannen gevoel, dat kun je ervaren als een stroom energie.

Er zijn wel degelijk goede en kwade 'entiteiten'
Daarom mag je als je niet weet wat je doet of ervarig hebt met glaasje draaien dat ook NOOIT doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan overal last krijgen van geesten zowel goede als kwade.
Bij het mediteren ben je positief bezig, maar je stelt je open voor energie, op dat moment ben je kwetsbaar en kan je last krijgen van kwade geesten, deze komen ongemerkt bij je binnen.
Bij glaasje draaien is die kans wel 100 keer groter, positief glaasje draaien bestaat niet.
Als je bij het mediteren een energie door je heen voelt trekken en het geeft een uitzonderlijk aangenaam gevoel, gepaard gaande met emotie en een blij gevoel dan is dat een positive energie (geest) die even laat voelen dat hij echt bestaat.
Op zich zelf is dat een uitzonderlijke ervaring van jou, je moet wel een bijzonder mens zijn dit te mogen waarnemen
Contact met een goede energie, kan zeer heftig zijn, met sterke vibratie's, hevig tranpireren en veel tranen, volkomen ondenkbaar voor al die mensen hier op g.v. die blijven ontkennen dat geesten niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is heel duidelijk en bedankt voor het compliment !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ed
glaasje draaien roept geen geesten op, want die bestaan niet.
vooral adolescenten kunnen labiel zijn.
het glaasje draaien kan deze mensen over het randje duwen, als zij al latent borderline of schizofrenie vatbaar zijn.
gewoon niet doen, er komt niets positiefs uit.

kom maar met de minnetjes!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt ook gelijk voor wat het labiel zijn van personen . Ik ga zeker geen glaasje draaien. Maar ik wilde weten of er een soort positieve "seance " mogelijk is. Dank je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rineke, geef je gelijk nooit doen, maar met de rest van je antwoord ben ik het niet mee eens.
AWM
14 jaar geleden
+1 als goedmakertje voor alle minduimpjes die je ten deel zullen vallen van alle zweverts hier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook deze "zwever" is het helemaal eens met je boodschap. +1
Deze hele wereld bestaat uit energie en energieën.
Elke energie heeft zijn eigen frequentie!
Elk mens is een energie-eilandje op zich.
We zitten vaak in elkaars energie, kan ook niet anders en is niets mis mee!
Maar tijdens glaasje draaien zoek je een frequentie of energie die niet helemaal ok is. Is het de frequentie van iemand die al overleden is of is het de energie van jezelf op zijn zwakst op zijn negatiefst? We weten het niet!
Ergens boor je iets aan, wat geen positief effect heeft.
Bewijzen zijn er helaas te over, dat het effect negatief zou kunnen zijn, waarschijnlijk is de ingang van glaasje draaien op een dusdanig laag nivo dat het nooit een goede kans van slagen heeft.
Ik zie het zo: je zit achter een radio en je zoekt een goede zender. Sommige radio's hebben beperkte vermogens en kunnen alleen maar een dubieuze zender bereiken. Helaas gaat dat ook op voor glaasje draaien, goede geesten of energieën zit kennelijk op een andere frequentie!!! Glaasje draaien is een beperkte manier om de goede zender te vinden!! Je vindt jammer genoeg alleen de slechte zenders, verder gaat het bereik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
AWM
14 jaar geleden
Ik heb zelden zo een berg nonsens gehoord. -1
(We zitten vaak in elkaars energie. LOL!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx Eddijst en hele leuke reactie Antwoordman, ik weet dat ik me op glad ijs begeef met deze overweging!
Jammer dat het zo moeilijk is voor een heleboel medemensen om je voor te stellen dat er zo-iets als positieve en negatieve energieën kunnen zijn, waar ze ook vandaan komen!
En jou energie voelt wel goed, ondanks jouw scherp, doch humoristisch geschreven reactie!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pieker, wat een onzin! Het zou lachwekkend zijn als ik niet wist dat je hier serieus in gelooft. Elke energie heeft een frequentie - al eens bedacht wat je hiermee bedoelt? Welke frequentie bijvoorbeeld? Wat is de frequentie van een steen op het dak? En als die energie vrijkomt doordat de steen naar beneden valt, wat is dan de frequentie van de vrijgekomen energie? Kan een radio een zender bereiken? Echt niet, de zender bereikt de radio.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rotaluclac, altijd als je reageert zit er een oprechte terechtwijzing in, wat ik zeer waardeer, ook je redenering is ok. Toch praten wij samen over twee totaal verschillende werelden, want wat in jouw wereld totale onzin is, is in mijn beleving mogelijk.
De steen heeft denk ik inderdaad weinig energie, de mens daarentegen volop. Soms als ik naar mensen of voorwerpen kijk zie ik die energie, hoe onvoorstelbaar voor jou ook. Elke energie heeft een eigen indentiteit, een eigen trillingsgetal, een eigen unieke kontaktmogelijkheid, een frequentie. Daar maken we gemiddeld gezien in deze wereld bijna nooit gebruik van,omdat de meeste mensen dat absoluut niet kunnen ervaren.
En inderdaad de zender bereikt de radio, dus de energie die wordt opgewekt door dit rare "glaasje draaien"(ik weet het, dit moet allemaal tenenkrommend voor je zijn, fijn dat je nu nog steeds doorleest) wordt bereikt door de zender, die echt op een rare verkeerde frequentie zit. Waardoor en wie of wat, ik weet het nog niet.
Maar in mijn beleving en beperkte waarneming gaat het ongeveer zo als boven beschreven. Overigens een steen heeft als ik zijn energie zie een laag maar kompakt trillingsgetal, opgebouwd in eeuwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@iedereen. Sorry als ik jullie tegen elkaar op heb gejaagd. Maar ik wilde weten over ervaringen over contact met "andere zijde" en ik heb nu heel veel reacties. Dank daarvoor.
Allen die hun bijzondere ervaringen en visies hebben gedeeld bedankt.
Dit is nog steeds Goeievraag.nl waar alle meningen goede meningen zijn ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij met het woord energie iets heel anders bedoelt dan ik. Hetzelfde met het woord frequentie. We moeten dus eerst terug naar de basis. Wat bedoel jij precies met energie? En wat bedoel je met frequentie? Ik kan je vast vertellen wat ik bedoel. Energie is datgene dat we meten in Joule. Of in Calorie, als je wilt. Warmte, licht, drukverschil - het zijn allemaal vormen van energie. Frequentie is het aantal trillingen per seconde. Het vereist dus iets dat trilt, het vereist het kunnen meten van dat iets, en het vereist het kunnen tellen van de trillingen. Een enkele keer kom je variaties tegen van deze definitie, bijvoorbeeld in het aantal golven per meter. Wat bedoel jij met energie, en wat bedoel jij met frequentie? Wat bedoel je met een laag trillingsgetal - trilt die steen maar een paar keer per seconde, of zelfs maar een paar keer per dag? Wat trilt er dan? En hoe kan een getal compact zijn? Bij glaasjedraaien zijn de zenders de deelnemers zelf. Er is geen enkele aanwijzing voor welke andere zender dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Pieker: Je hebt gelijk wat betreft het afstemmen van frequenties. In zelf noem dat trillingsniveaus. Ik denk dat er verschillende lagen zijn. De binnenste laag zijn wij zelf, de buitenste laag zijn voor de hoogste spirituele entiteiten. Daartussen zijn nog vele lagen. Om bij de buitenste lagen te komen (als wij dat al kunnen), zul je een heel verfijnt trillingsniveau moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ís dat, een trillingsniveau? Is "verfijnd" hetzelfde als "hoog"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan weer het aloude pad op waar de een alsmaar gaat doordrammen over zwakke punten in een stelling of bewering, terwijl de anderen proberen uit te leggen hoe hun het zelf ervaren.
Te gelijk, worden er twee talen gesproken, waardoor de een de ander niet eens kan verstaan.
Uit een antwoord wordt vaak slechts een moeilijk verklaarbaar punt gehaald, wat vervolgens met veel genoegen in stukjes gehakt wordt, tot er niets meer van over blijft.
Dat heet wetenschap.
Hierdoor is de hele contexst weg van het geheel.
Vergeten wordt dat de antwoord gever alleen zijn mening geeft en vooral zijn beleving van het onderwerp.
Meer respect voor iemand zijn persoonlijke beleving, zou het uitgangspunt moeten zijn voor een betere discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik heb geconstateerd dat we verschillende talen spreken. Daarom probeer ik een handreiking te doen, door te proberen van elkaar te begrijpen wat de ander bedoelt. Zolang we verschillende talen spreken, komen we niet tot elkaar. Zodra we weten wat de ander met bepaalde woorden bedoelt, kunnen we elkaar beter begrijpen. Verder zou je inmiddels moeten weten dat de wetenschap juist NIET in stukjes hakt. Dat is hier op GV al heel vaak uitgelegd. Dat in stukjes hakken zie je alleen als je zelf maar een klein stukje van de wetenschap bekijkt. Het "argument" werkt dus heel goed bij mensen die geen idee hebben wat wetenschap inhoudt, maar niet bij anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat bedoel ik dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je, dat ik handreikingen doe, en dat ik pogingen doe elkaar te begrijpen? Of bedoel je mijn kritiek op jouw verkeerde voorstelling van wat wetenschap inhoudt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verzandt opnieuw in een zinloze discussie die buiten het onderwerp om gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handreiking afgewezen, zie ik. Jammer. Zo kunnen we niet tot elkaar komen. Vooral dat vind ik jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets afgewezen dan heb je het niet goed begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over welke discussie heb je het dan?
geesten zijn demonen.. altijd ook als ze zich als goede geest voordoen. mensen laten zich misleiden doordat ze zich voordoen als geest van een overleden dierbare. altijd gevaarlijk dus altijd vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bq24, zou je (als je wilt, tenminste) willen vertellen of je mening dat geesten altijd demonen zijn (en dus bestaan, maar dat terzijde) gebaseerd is op een bepaalde levensbeschouwing?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het is gebaseerd op een geloofsovertuiging. ik zeg alleen wat ik geloof, en wil liever niet te diep er op in gaan hier omdat het altijd eindeloze discussies worden, en dat doe ik liever thuis op de bank met een glas wijn erbij ;) ik bedoel dat geesten die zich op deze manier openbaren altijd demonen zijn, kwade geesten die mensen misleiden. ook als het via een medium gaat oid en er zogenaamd iets goeds uitkomt, "omdat het je overleden moeder is die boodschappen doorgeeft".
er zijn ook goede geesten, dat zijn Gods engelen, maar die openbaren zich nooit op deze manier.
ik geloof niet in het voortleven van de ziel na de dood van mensen in die zin dat ie in een hiernamaals verblijft en nog kan communiceren.
Glaasjedraaien zorgt ervoor dat de aanwezigen de antwoorden geven. Er is geen andere bron voor de antwoorden dan de aanwezigen. Geesten hebben er niets mee te maken.

In de antwoorden, en vooral in de antwoorden tijdens vervolgsessies, spelen de verwachtingen van, en de sociale interacties tussen, de aanwezigen de grootste rol. Aangezien de verwachtingen negatief zijn, zal er meestal iets negatiefs uitkomen. Groepsprocessen doen dan de rest.

Mensen die ontvankelijk zijn voor suggestie, de zogenaamde phantasy-prone personalities, worden wel heel sterk beïnvloed door de sessies. Die kunnen ook in hun gewone leven alles in verband gaan brengen met de uitkomsten van de sessie. Dat nemen ze dan weer mee in de volgende sessie, waardoor een zelfversterkend effect ontstaat. Zo kunnen de phantasy-prone personalities, zeker zij die al een neiging tot depressiviteit hebben, volkomen van slag raken en gekke dingen gaan doen.

Een positieve versie van glaasjedraaien is nauwelijks mogelijk. Zoals gezegd hangen de uitkomsten af van de verwachtigingen van de aanwezigen. Binnen onze cultuur (!) kent iedereen die eraan begint de negatieve connotaties van glaasjedraaien. Als er een uitkomst is, zal die dus negatief zijn.

Als de deelnemers geen phantasy-prone personalities zijn, en als ze geen neiging tot depressiviteit hebben, zal er niets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel interessant rotaluclac en een doordacht antwoord. Ben blij van alle zijden antwoorden te krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo dat heb je even wetenschappelijk aangepakt en uitgelegd, dus alle duizenden slachtoffers van glaasje draaien hebben de neiging depresief te zijn en zijn daarom slachtoffer geworden
.Er meer naast zitten is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, verdraai mijn woorden alsjeblieft niet. Dat wordt al te vaak gedaan om een tegenstander monddood te maken. Er staat duidelijk (tweede alinea) dat de voornaamste verklaring ligt in de negatieve verwachtingen, en in de sociale interacties en de groepsprocessen tussen de deelnemers. Daarna komt dat mensen die ontvankelijk zijn voor suggestie extra sterk worden beïnvloed door deze punten. Ik zeg duidelijk dat AL deze mensen, en, ik citeer mezelf, "zeker zij die al een neiging tot depressiviteit hebben", van slag kunnen raken. Met andere woorden: ALLE suggestibele personen kunnen van slag raken, maar mensen met neiging tot depressiviteit hebben nog net wat meer kans. Die neiging tot depressiviteit komt in mijn verhaal dus op de laatste plaats. Jouw interpretatie is heel anders, en is dus fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je nu eens te verdiepen in al die mensen hier op g.v. die slechte ervaringen hebben of gehad hebben en vraag nu eens naar hun ervaringen, dat is de kortste weg voor de wetenschap en naar hun is het ook wel zo prettig dat je hun bijdragen nu eens serieus neemt.
Of wel cijver je eigen nu eens weg en laat hun aan het woord!
Begin maar hieronder bij skusme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ervaringen zijn mij bekend. Ik zou heel vriendelijk kunnen doen, en ieder hier persoonlijk vragen naar hun precieze ervaring. Maar ik ken al tientallen ervaringen, en zo te lezen vallen alle hier genoemde ervaringen binnen de kaders die ik al ken. Die ervaringen ken ik dus, en accepteer ik. Ik plaats ze hier in een verband, ik bied een nieuw gezichtspunt, en ik geef een achtergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reactie van skusme gaat al uit van het bestaan van entiteiten, en van het reageren van entiteiten op de "oproep". Dat uitgangspunt is fout. Er zijn geen entiteiten. Dat opa doorkwam, is een interpretatie. Andere reacties spreken al tegen dat opa doorkwam. Lees zelf maar: met glaasjedraaien komen altijd negatieven geesten binnen. Die willen wel eens zo achterbaks zijn, dat ze zich voordoen als opa, om het vertrouwen te winnen. Dan denk je dat je met opa babbelt, maar in werkelijkheid heb je de duivel aan de lijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw ga je het verhaal ontleden, zoals je altijd al gedaan hebt. (wetenschappelijk)
Waarom verdiep je, je nu eens niet in de angsten die er bij veel mensen ontstaan zijn, als gevolg van glaasje draaien?
Angsten waar ze tientallen jaren last van kunnen hebben.
En ik heb het over normaal functionerende mensen die het overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ontleed niet. Ik kijk naar wat er wordt gezegd. Dat plaats ik in een breder verband. Ik heb me verdiept in de angsten van de deelnemers. Juist door het glaasjedraaien te relateren aan de bredere context van cultuur, verwachtingen, en waarom *sommige* deelnemers wel, maar andere helemaal geen nare gevolgen ondervinden. Dat bredere verband geeft andere, zelfs betere, inzichten dan de smalle concentratie op alleen maar die ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gesproken niets gezegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je natuurlijk wel open kunnen stellen voor een bredere denkwereld om te begrijpen wat er wordt gezegd.
Jij kunt geen enkele invloed uitoefenen op de entiteit die afkomt op jouw roep.
Je kunt dus zomaar opgezadelt worden met een gek.

Ik heb het ooit een keer gedaan, en kreeg onmiddelijk mijn opa door. Ik had dus geluk.
De realisatie van het feit dat dit geen spelletje meer was, de schrik daarbij, die kwam bij mij pas de volgende dag.
Ik heb het nooit meer gedaan, en dat raad ik jou ook aan.

Je weet niet wat je over jezelf afroept omdat je eenvoudigweg geen invloed kan uitoefenen op de 'gast' die je uitnodigt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit aan beginen.
1x gedaan
Slechte ervaring mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK...dan zal ik ook maar wat minnetjes gaan aantrekken.

Nee...er is geen positieve versie van glaasje draaien.
Als het onzin is, dan is er sowies weinig positiefs aan.

Het kan ook appeleren aan onbewuste of verdrongen angsten die mensen in zich hebben (ik ken dat zelf door een wart vreemde godsdienstige opvoeding). Wanneer dat gebeurt is dat ook niet fijn.

Als er inderdaad energiëen zijn die zich zo manifesteren,kun je er donder op zeggen dat ze je niets te bieden hebben.
Het is niet voor niets dat men in allerlei culturen z'n best doet die energiëen op afstand te houden. Het Tibetaans Dodenboek is een bekend voorbeeld van een "techniek" om geesten te begeleiden bij de oversteek, zodat ze niet in de buurt van de levenden blijven rondhangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begeleiden van geesten is één kant van de zaak. Er is een andere kant: het helpen van de overledene. Dus niet om de levenden te beschermen tegen dolende geesten (da's eigenbelang), maar om de overledene te helpen zijn doel te halen (da's iets doen voor een ander). Er is nog een kant: het juist expres oproepen van geesten om hun hulp in te roepen. Dan wordt het oproepen van geesten dus juist als iets positiefs gezien. Je weet dus nooit of het oproepen van een geest als positief of als negatief wordt gezien. Het hangt af van de cultuur waarin het wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker heeft bv het Tibetaans Dodenboek de bedoeling om de overledene in de cruciale uren na het overlijden door het Bardo naar een goede wedergeboorte te loodsen. Doorgaans is het omgaan met- en het oproepen van geesten een zaak voor professionals, die een gedegen training hebben doorlopen, onder supervisie van een ervaren leraar (moet gelijk weer aan de Teachings of Don Juan denken, fact or fiction...wel een mooi verhaal).
Van zo'n leertraject is bij het glaasje draaien geen sprake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rot.. je praat nu alsof je gelooft in geesten?
Ik weet inmiddels dat je dat ook echt wel doet, maar je wil de discussie laten doorgaan door het telkens te onkennen.
Zo probeer je het uiterste uit iemand te halen, niets mis mee hoor, doe ik ook wel eens. (vaak)
Omdat je tactiek alsmaar het zelfde is , ga ik je steeds beter begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sherpa, prima verweer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eddijst: Wat is het doel van Rot.. om het uiterste uit iemand te halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vindt ik het schoolvoorbeeld van een uiterst zinloze discussie! Als je overtuigd bent van je eigen gelijk,lukt het een ander niet om je op andere gedachten te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik geloof niet in geesten. Ik geloof in het geloof in geesten dat veel mensen hebben - als je me nog kunt volgen. Ik hanteer geen taktiek. Dat woord heeft voor mij een negatieve connotatie, waarmee ik niet in verband gebracht wil worden. Ik probeer wel de dingen helder te krijgen. Dat helpt namelijk bij het verkrijgen van begrip voor elkaars meningen - en dat lijkt me alleen maar goed. Net als mijn eerdere handreiking, door te vragen wat er eigenlijk met bepaalde woorden wordt bedoeld. Dat is er alleen maar op gericht om elkaars woorden te kunnen vertalen. Het alternatief is dat we elk onze eigen taal blijven spreken, de taal van de ander niet begrijpen, en daardoor langs elkaar heen blijven praten zonder ooit een kans te hebben elkaar te begrijpen en tot elkaar te komen. Ook dat lijkt me alleen maar goed. Als je het hier niet mee eens bent, moet je dat maar laten weten.