wat gebeurd er als je de koningin dood schiet ?

Dit is naar aanleiding van de vraag: is de gouden koets gepantserd.

Zou je gewoon levenslang krijgen , of zou je de doodstraf krijgen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Antwoorden (12)

De doodstraf uiteraard niet. Welke straf je wel krijgt, beslist de rechter. Maar het zal vast geen taakstraf zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland geldt een maximale straf van levenslang.
DIt is ook levenslang letterlijk..

Even kijken wat Wikipedia zegt;

Een levenslange gevangenisstraf is in Nederland ook werkelijk levenslang en valt niet onder het regime van voorwaardelijke invrijheidsstelling. Een tot levenslang veroordeelde kan enkel levend vrijkomen door gratie te ontvangen van de koning(in). (die is er dus eigenlijk niet meer dan he) De verlening daarvan is geen automatisme, maar kan alleen als er een gratieverzoek is ingediend en aan de voorwaarde(n) voor gratie is voldaan. Bijvoorbeeld, dat de verdere tenuitvoerlegging geen redelijk doel meer dient. Zo kregen de meeste personen die veroordeeld werden voor handelingen in de Tweede Wereldoorlog uiteindelijk gratie

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarschijnlijk willen ze je ook nog in de TBSinrichting hebben.
Wat in Nederland een lachertje is.
Doe alsof je gek bent en je krijgt haast alles voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TBS is een goede oplossing voor zware criminelen, om eerder vrij te komen. Keuze: 20 jaar gevangenisstraf of 3 jaar beginnen met TBS, en dan kan je na 6 jaar vrijkomen :). Ik zou het wel weten.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks!
Ik zou hetzelfde gedaan hebben.
Alexander wordt koning.........

En je gaat erg lang op slot. Het klinkt ergens raar, maar je gaat langer vast dan als je de buurman neerschiet.
Haar leven is blijkbaar belangrijker.

Het is niet alleen een aanslag op een persoon maar ook op de monarchie en de staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan in Nederland geen doodstraf krijgen, Welke straf je kjijgt hangt af van veel factoren. Handelde je bewust of werd je bijvoorbeeld gedwongen? Wat is je motief? Ben je toerekieningvatbaar of niet? Ben je al eerder in aanraking geweest met justitie?
Het meest waarschijnlijke is levenslang, maar zeker is dat niet. Dat hangt van veel factoren af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk levenslang. Maar ik weet niet of degene wel lang leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je bij je poging zonder pardon al wordt neergeschoten. De veiligheid van de koningin wordt vele malen beter bewaakt dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koningin wordt bijgezet ,WA wordt koning en jij verdwijnt levenslang achter de tralies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal inderdaad veroordeeld worden tot levenslang. De rede is dat dit wordt gezien als een aanslag op de monarchie met een zeer grote maatschappelijke impact. Zelfs een heel goede advocaat zal dan niet kunnen voorkomen dat je conform de eis van het OM zult worden veroordeeld.
De doodstraf kennen we in Nederland niet. Uitzondering hierop is volgens mij desertie uit het leger in oorlogstijd. Maar dan gelden uberhaupt iets andere wetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoedelijk levenslang, of 20-30 jaar. Als je levenslang krijgt heb je wel een probleem, aangezien de koning je waarschijnlijk geen gratie wil verlenen ;).
Of als je het goed geregeld hebt vinden ze je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet als ik het hem heel lief vraagt :) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou jij iemand die je moeder heeft vermoord, een gunst verlenen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou wel een goed voorbeeld aan mensen geven in dit land om mensen te leren vergeven.
Wat een lugubere vraag zeg. Maar om antwoord te geven:

- Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk levenslang, tenzij er verzachtende omstandigheden zijn.
- Dan haal je alle kranten
- Dan wordt Willem-Alexander koning
- Dan neemt het gevoel van onveiligheid nog verder toe in Nederland en zal Koninginnedag (Koningdag dan) en prinsjesdag nog minder openlijk en nog zwaarder bewaakt zijn.

Ik hoop niet dat je iets van plan bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk is eerlijk,
je krijgt er een hoop voor terug!:)
Op een vreemde vraag een vreemd antwoord :
Die gene gaat de geschiedenisboeken in.

Toegevoegd na 48 seconden:
De doodstraf bestaat niet in dit land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt een gevangenisstraf.
Hoelang je moet zitten hangt maar helemaal af jouw toerekeningsvatbaarheid ten tijde van de moord.
Hard kans dat je na 20 jaar weer vrij rondloopt.

Oh ja: De doodstraf is al een tijdje geleden afgeschaft in Nederland hoor!