Hoe kan het dat het overdag hard waait en de wind tegen de avond gaat liggen ?

We hebben deze zomer vaak een harde wind gehad overdag,het viel me op dat het tegen de avond steeds minder hard ging waaien.Is het mogelijk dat de zon de windkracht beinvloed ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (2)

Een oorzaak kan zijn dat overdag de zon schijnt, en daardoor het aardoppervlak verwarmt. Daardoor wordt de lucht verwarmd, waarna die warme lucht in de vorm van thermiekbellen opstijgt. De opgestegen lucht moet worden aangevuld door lucht van elders - en dat geeft wind.

's Avonds schijnt de zon niet meer, stijgen er dus geen thermiekbellen meer op, en valt die wind weg.

De "gewone" wind van de hoge- en lagedrukgebieden gaat natuurlijk wel dag en nacht door. Vooral als die "gewone" wind niet heel duidelijk is, valt het verschil tussen wel en geen "thermiekwind" op.

Toegevoegd na 1 minuut:
In warme landen met heldere luchten zie je rond de kust vaak een apart verschijnsel. Overdag warmt het land op, waardoor het warmer wordt dan de zee. De lucht boven het land stijgt op, en wordt aangevuld door lucht van zee. Aan de kust staat dan een continue zeewind.

's Avonds koelt het land flink af. Dan gebeurt het omgekeerde: de lucht boven zee stijgt op, en wordt aangevuld door lucht van het land. Aan de kust staat dan een continue landwind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weg vallen van de wind tegen de avond heeft soms te maken met het afkoelen van het land na zonsondergang.
Een belangrijkere reden is het komen en gaan van depressie's.
Heel vaak zit daar een zekere volgorde in.
Soms komen depressie's voor langere tijd, altijd in de ochtend ons land binnen en verlaten ons land tegen de avond, daarna kan de wind wegvallen.
Dit is de belangrijkste reden van het weg vallen van de wind tegen de avond.
Maar ook kunnen een tijd lang depressie's pas in de middag ons land binnen komen en neemt de wind in de loop van de avond alleen maar toe en valt de neerslag voornamelijk in de nacht en is het overdag droog met afnemende wind.
Samengevat: er zijn soms tijdenlang depressie's die alsmaar alleen in de ochten ons land binnen komen en dan weer tijden lang net andersom,
Natuurlijk zijn er ook perioden dat dit niet op gaat.