hoe komen houtwurmen in hout?

wat is tegen houtwurmen in hout te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.8K

Het beste antwoord

De larven van sommige kevers boren gangen in het hout om zich te voeden. Per kever kan de houtsoort verschillen: zo houdt de gewone houtwormkever van zacht hout, de grote houtkever van door schimmels aangetast eikenhout en de huisboktor van naaldhout. Het bestrijden van de houtworm gebeurt vaak met middelen die schadelijk zijn voor het milieu. Er zijn echter ook manieren die het milieu niet schaden.

Als u in een huurwoning woont en het constructiehout in de woning is aangetast zijn de kosten van bestrijding voor de verhuurder zijn.

Tips
•Houtworm houdt van onbehandeld hout. Bescherm het hout door het te behandelen met verf, lak, vernis, boenwas of beits.
•Vervang, als dat mogelijk is, ernstig aangetast hout. Geef dit hout zo snel mogelijk mee met het grof vuil om verdere verspreiding van de aantasting te voorkomen.
•Controleer nieuwe aankopen, klus- of brandhout op aantasting. Dit geldt vooral voor hout dat lange tijd in een vochtige ruimte heeft gelegen. Gebruik geen hout waar nog bast aan zit.
Herken de houtworm
De aanwezigheid van houtworm herkent u aan gaatjes in het hout en vers boormeel. Boormeel zijn de uitwerpselen van de larven. Uit het boormeel en de uitvliegopeningen kan de professionele plaagdierbestrijder afleiden om welk soort houtaantastend insect het gaat. Houtworm maakt kleine ronde gaatjes van ongeveer 1 millimeter. Grotere gaatjes in het hout kunnen afkomstig zijn van de houtkever of de boktor.

Voordat de bestrijding begint moet ook gekeken worden of de aantasting nog actief is. De beste aanwijzing voor een actieve aantasting geven nieuwe uitvliegopeningen, die opvallen door een schone lichtgekleurde binnenkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit antwoord is zeer uitgebreid en duidelijk op mijn vraag.

Andere antwoorden (3)

Ze komen binnen door zich naar binnen te eten, het is luilekkerland voor hen in je meubilair...

Impregneren of goed schilderen, afdichten voor die diertjes...

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zijn: Nathoutboorders (Bastkever, Ambrosiakever, Veranderlijke -Boktor) of Drooghoutboorders (Huisboktor, Houtwormkever, Grote houtwormkever, Spinthoutkever, Heipaalkever)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed kloppen overal zodat alle "zaag"sel ofwel boormeel er uit valt en je dus open gangetjes hebt en dan inspuiten met bijvoorbeeld HG houtwormenbestrijder

http://nl.hg.eu/wizard-shop/index/id/406/productId/195/houtworm_bestrijden

Pure petroleum werkt ook heel goed.

Daarna is impregneren inderdaad een goede afwerking, maar lang niet altijd mooi. Goed in de was zetten helpt ook wel iets, maar uiteraard minder dan een flinke harde beits. Verder is het zo dat binnenshuis in een verwarmde omgeving dus de houtworm over het algemeen het niet goed, eenmaal goed bestrijden en je zou er van af moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het hout(vaak al in de boom)leggen kevers eitjes.De larve die eruit komt,begint meteen aan het hout te knagen.De larve maakt dus de schade.Hij/zij leeft 3 jaar in het hout en in de vroege lente verpopt hij/zij zich, net onder de oppervlakte v.h. hout.In de pop ontstaat het houtwormkevertje.Als hij/zij zich uit de pop drukt door het heel dunne laagje hout boven hem/haar ontstaat het specifieke gaatje.De mannetjes zoeken de vrouwtjes als ze eenmaal op het hout aanwezig zijn,gaan paren en de eitjes en....en....voila, de cirkel is weer rond.indeppen met petroleum!