Waaraan kan je merken/zien dat je gegroeid bent?

Op de basischool in groep 7 en 8 had ik gewoon een lengte van een meisje de 11 tot en met 13 jaar is.
En nu zit ik in de derde klas van de middelbare,en heb nog steeds dezelfde lengte,en ik ben bang dat ik niet meer groei,daarom vraag ik dus deze vraag.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb het wel gemeet,maar ik voel me nog zo klein.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (3)

Je geeft aan dat je nog dezelfde lengte hebt. Je weet dus hoe lang je nu bent. Met een centimter kan je dan het beste meten of je gegroeid bent in de lengte. Of je moet het aan je broekspijpen willen merken, maar dat duurt even en is niet nauwkeurig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groeispurt kan soms ook een soort spierpijn geven; groeipijn. Je kunt overigens nog best laat groeispurts krijgen. Maak je er vooral geen zorgen over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meten is de beste manier om vast te stellen of je gegroeid bent.
Maar ik denk dat je misschien ook bedoelt: ga ik nog verder groeien?
Gemiddeld (er zijn dus uitzonderingen) kun je zeggen: neem de lengte van je biologische ouders, tel die op en deel dat door twee. Meestal worden kinderen ongeveer die lengte, het kan 5 cm meer of minder zijn.
Maak je je heel erg ongerust en vind je dat je veel te klein bent, dan kun je naar je huisarts gaan en overleggen of het zin heeft naar een endocrinoloog te gaan (een arts die veel van hormonen weet).
Ik ging daar heen toen ik 11 was en mijn moeder erg bang werd dat ik heel erg lang zou worden. Ik ben geadopteerd, dus we wisten niet hoe lang mijn biologische ouders waren. Via bloedonderzoek en foto's van de groeischijven aan m'n botten is toen uitgerekend dat ik pakweg 1.83 zou worden. Mijn moeder wilde toen graag een hormoonbehandeling zodat m'n groei geremd zou worden, ik vond dat onzin omdat die lengte niet zo extreem was en hormoonbehandeling dat wel is (veel bijwerkingen en dergelijke).
Uiteindelijk ben ik 1.86 geworden (en heb ik ontdekt dat allebei mijn bio-ouders 1.80 zijn).
Maar er kan dus gekeken worden of je nog gaat groeien, en als dat niet zo is en je bent echt uitzonderlijk klein, dan zijn er wel mogelijkheden om daar iets aan te doen - maar als je aan de kleine kant bent, dan zal dat niet gebeuren omdat de nadelen veel groter zijn dan de beperkte 'winst' die je kunt behalen.
Kortom: overleg met je huisarts!