wat is rastafari?

mijn broertje praat er steefs over. Weet alleen niet in wqelke cato dit hoort want kweet ni wat het is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Antwoorden (2)

Rastafari zijn aanhangers van een politiek-religieuze beweging die in de jaren `20 op Jamaica ontstond en die als doel had de zwarte slaven te bevrijden en ze trots te maken op hun Afrikaanse afkomst. De beweging is vernoemd naar een Ethiopische prins, Ras Tafari.
Het gebruik van cannabis, dreadlockhaar en reggaemuziek zijn er uit voortgekomen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerdere antwoord klopt. Echter de laatste zin niet. Cannabis word al veel langer gebruikt en op hieroglyfen kun je ook mensen met dreadlocks afgebeeld zien.
De rasta's geloven dat uiteindelijk alles in Afrika gaat eindigen. Dat is niet zo een gekke gedachte als je bedenkt dat de eerste mens-achtigen en mensen uit Afrika stammen.
Een rastafari of rasta is een aanhanger van de Rasta- of Rastafaribeweging. De naam komt van Ras Tafari Makonnen, de naam van de latere Ethiopische keizer Haile Selassie. De oorsprong van de rasta's ligt in Jamaica onder de arme zwarte bevolking, die door het slavernij-verleden onderaan de sociale ladder stond.

Het Rastafari-geloof bevat geen officiële doctrine en is daarom een zeer heterogene religie. Rastafari zien het niet als een geloof, maar eerder een manier van leven.
Marihuana speelt een belangrijke rol in het geloof van de Rastafari's. Men rookt marihuana om te kunnen mediteren.
Een rasta is vegetariër en eet ook geen zout, geur- en smaakstoffen. Verder vermijdt hij elke associatie met de dood en gaat ook niet naar begrafenissen. Tevens is het voor rasta's verboden hun haar te knippen.

Reggae staat los van de rastacultuur, hoewel de meeste Rasta's deze muziek gebruiken bij hun beleving, meditatie en bijeenkomsten. Wel zijn veel reggaezangers(essen) en groepen aanhangers van het Rasta-geloof en de ideologie wordt vaak bezongen in de reggaemuziek. Zo is Bob Marley's 'Get Up, Stand Up' te zien als een oproep op te staan voor de verwezenlijking van Zion in dit leven, niet daarna.