Eerste auto, leasen of kopen?

Ik twijfel of ik m'n eerste auto wil leasen of kopen. Het gaat om een Audi A1 Sportback S-Line. Als ik deze wil kopen moet dat tweedehands omdat het anders te duur wordt. Als ik het wil leasen is alles nieuw. Leaseprijs: €359 per maand (looptijd 48 maanden). Tweedehandsprijs: rond de €17.500

Is er iemand die voor mij de voordelen en nadelen van leasen ten opzichte van tweedehands kopen op een rijtje kan zetten? En mij kan aanbevelen wat het beste is voor iemand met een budget van rond de €15.000 voor de auto?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Overig
2.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Je moet eerst weten hoeveel km je per jaar gaat rijden in het bedrag van jou zit tot 10.000 km per jaar. Dan moet je nog kijken naar de kleur meestal kost dat weer meer Het aantal maanden wat je wilt leasen beïnvloed ook nog het bedrag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wat voor lease wordt er voor gesteld?
alle kosten in de lease behalve brandstof?
of alle onderhoud en wegenbelasting voor eigen risico?
Auto wel of niet eigendom na vier jaar?
goed kijken wat er voorgesteld wordt want een lease bedrijf bestaat ook niet van de wind alleen.
Succes
paulus811
7 jaar geleden
Op zich kan leasen een goede manier zijn om een nieuwe auto te rijden. De kosten lopen vooral op als je eerder door wat voor omstandigheden dan ook, je contract wilt verbreken of als je meer kilometers rijdt in een bepaalde periode. Sommige maatschappijen hanteren een maximum per kwartaal. Ga je daar overheen, dan betaal je per km extra ook al is het jaartotaal onder het maximum van 4 x het kwartaal. Je moet die 359 echt iedere maand hebben, de brandstofkosten komen daar nog bij. Meestal kun je de auto overnemen voor de restwaarde, maar voor de totale kosten komt dat er dus nog wel bij. Ik zou het eens goed uitrekenen en vergelijken met bijvoorbeeld een persoonlijke lening voor een goede gebruikte. De auto is dan van jou en je kunt m verkopen wanneer je wilt.

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende vormen van leasen, financial lease (waarbij je zelf zaken als onderhoud, belasting en verzekering nog moet regelen) en full operational lease (waarbij dit is inbegrepen). De steeds populairder wordende private lease (meestal compacte auto's uit de categorie Fiat 500 of Volkswagen Up!) zijn meestal full operational, waarbij alleen de kosten voor brandstof nog voor rekening van de leasenemer komen. Uit je vraag wordt mij niet geheel duidelijk over welke leasevorm je het hebt.

Voor 15.000 euro is genoeg tweedehands te vinden. De vraag is, wat voor eisen stel je aan een auto? Heb je een gezin of een sportteam of een andere situatie waardoor er regelmatig passagiers mee moeten? Hoeveel kilometer rijd je per jaar? Wat is je maandelijkse budget? Deze informatie is eigenlijk allemaal essentieel voor een gedegen advies. Van een degelijke no-nonsense keuze als een VW Golf tot een iets oudere Audi A4 of een meer flashy BMW Z4- het ligt allemaal ruim binnen je (aanschaf)budget. Je kunt er natuurlijk ook nog voor kiezen om een aanzienlijk deel van je budget in je zak te houden en een goedkopere auto te nemen als bijvoorbeeld een Polo BlueMotion van een jaar of 5 oud waarmee je iedereen uitlacht als je vertelt dat je 1 op 28 rijdt... Het is maar welke eisen je aan een auto stelt.