hallo ik heb een aquarium en heb een probleem, er ligt overal stof op, en als ik het weg haal komt het meteen weer terug

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ligt er stof op? Et aquarium zelf of de dingen er in?

Antwoorden (1)

Wat je vraag? Als er overal stof ligt, dan is je huis stoffig en moet je beter schoonmaken. dus: overal stofzuigen en met een vochtige doek over vlakken en plinten gaan. bijna dagelijks even globaal zuigen, grondig en in alle hoeken en overal onder 1 keer in de week.

Ligt er stof in je aquarium? Ligt er een soort aanslag in je aquarium op bodem en planten? Dan wordt het tijd om je filter schoon te maken. Zorg dat er over verschillende filter materialen gefilterd wordt. Eerst moet het grove materiaal er uit (grove watten) en als laatste het fijne materiaal (fijne watten). Hevel regelmatig even met een stukje tuinslang en emmer het vuil dat op de bodem ligt er uit. (dus de bodem stofzuigen) Als dit blijft liggen en het gaat rotten, krijg je problemen met nitraat en nitriet.

Het kan ook zijn dat je vissen hebt die graag in de bodem woelen, daar is niet zoveel aan te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
..als het en blijvend probleem is, dan werkt je filter niet goed. Wat voor een aquarium heb je en wat voor een filter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, in het aquarium zit het stof. ik heb een juwel 60 +filter ik maak elke week het filter schoon. in het filter zitten speciale schoonmaakt steentjes fijn filter groffer filter en grof filter. ook zit er speciale stenen in mijn aquarium die het water filteren. Ook stofzuig ik mijn aquarium elke week. het stof dat in het water zit is groen achtig, en geen zand, mijn filter werkt volgens mij wel goed, want als ik mijn vissen voer, wordt het voer (als de vissen het niet op tijd opeten) in het filter weggezogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voer dat in je filter wordt gezogen, gaat rotten. Dus geef (veel)minder voer. Sla ook gerust eens een dag over met voeren. Er mag zeker geen voer blijven liggen! Je kunt nog wat reliëf aan brengen in je bodem . Ik weet niet wat voor een bodem je hebt, maar kijkt eens of je door voorzichtig te schuiven, je de grind/zand laag iets naar achter kan schuiven. Dus dat de bodem naar achter toe iets hoger wordt. Dit kan je ook een beetje links/recht doen.Door een niet vlakke bodem, krijg je ook werveling in je stroming door het aquarium. Als je op 1 plek een beetje een kuil maar, blijft het meeste vuil ook daar liggen, en is het makkelijk op te ruimen. Maar niet te veel voer (en niet te veel vissen in de bak) is het belangrijkst. Ook moet je zorgen dat je filter niet TE vol zit met met filtermateriaal. Experimenteer een beetje. Kijk eens of je met wat meer fijne watten (en minder grove) een beter resultaat krijgt. Of laat te middel-grove watten weg. Als je vaak met je filter rommelt, laat dan de steentjes ongemoeid. hier groeien bacteriën op die nitriet omzetten in nitraat, en die moet je niet te veel verstoren.