Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verdovingspijltjes op mensen ?

Je weet wel die pijltjes die ze altijd op dieren schieten om ze bewusteloos te krijgen. Kun je die ook op mensen schieten ? Met een lagere dosering natuurlijk ?
Hoe snel is iemand dan bewusteloos na geraakt te zijn ? Is er ook gif dat supersnel werkt, na secondes ?

Nee maak je niet ongerust ik ben niet vanplan om het te gaan doen ik kan dr geen eens aan komen. Ik vroeg het me gewoon laatst af. Waarom gebruikt de politie die niet. Of het leger ofzo....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, in theorie zou je dergelijke verdovingspijltjes ook kunnen gebruiken, om mensen tijdelijk uit te schakelen. Echter hier zit wel een risico aan vast.

De dosering van het verdovingsmiddel komt vrij nauw. Per persoon zou dan bekeken moeten worden, hoeveel verdovingsmiddel er gebruikt zou moeten worden. Is onder andere afhankelijk van gewicht van de persoon.

Waarom wordt het in de praktijk dan niet gebruikt?

Het leger heeft veel effectievere middelen, om mensen uit te schakelen.

De politie mag het middel niet gebruiken, omdat de politie alleen door de Minister voorgeschreven geweldsmiddelen mag hanteren. Een pijltjesset valt hier niet onder. En ook voor de politie geldt: er zijn wel effectievere wapens te bedenken, die veel welkomer zijn als aanvulling op de geweldsmiddelen, die men nu heeft. Denk bij aan een taser. Schakelt ook uit, en ook tijdelijk. Is tevens van een afstandje te gebruiken.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding