Kan iemand de term: 'Aspect' goed Definiëren ?

Ik zal graag van iemand een mooie en duidelijke omschrijving van de term: 'Aspect' willen zien.

met nodige voorbeelden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

n aspect is n wezenlijk onderdeel in een bepaalde context. je zou het met n opbouw van bv n (media)bibliotheek kunnen vergelijken. muziek onderverdeeld in genres weer onderverdeeld in tijdzones,groepen,bands,albums,songs etc. hoewel n bepaald liedje onderdeel is van muziek is het in deze context geen aspect van muziek. n genre wel. in n andere context is bv toonsoort of timbre n aspect van muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aspect is een gedeelte van een probleem, vraagstuk, of beslissing. D.w.z. om het op te lossen, is het beter om niet naar één "aspect" kijken, maar naar meerdere aspecten.

Als je van plan bent om een nieuwe auto te kopen, dan kun je natuurlijk maar op één aspect afgaan, en daar je beslissing, om het wel of niet te doen, op baseren. B.v. of je die auto wel kunt betalen. Maar beter is, om meerdere aspecten in je beslissing te betrekken. B.v. heb ik die auto wel echt nodig, kan ik de benzine wel betalen, moet ik er veel geld voor lenen, kan ik 'm wel parkeren bij mijn huis, en heb ik geld om, als over een aantal jaren die auto is versleten, weer een nieuwe te kopen. Als je al die aspecten in je beslissing meeneemt, wordt de kans groter dat je een goede beslissing neemt.

Je wilde graag meerdere voorbeelden. Hier nog een stukje tekst uit een blog, over de aspecten van voeding:

"Er zitten verrassend veel aspecten aan voedsel. Dat realiseerde ik me weer eens toen ik het blad Leven doorbladerde. Je hoeft geen vegetarier te zijn om te beseffen hoe ons voedsel verbonden is met ontzettend veel belangrijke thema's als: wereldvoedselproblematiek, groeiende wereldbevolking, ontwikkelingssamenwerking (zie het lente nummer!), milieuvervuiling, uitputting natuurlijke hulpbronnen, energie, duurzaamheid, klimaatverandering, biodiversiteit, bioindustrie, toenemende vleesconsumptie als gevolg van toenemende wereldwijde welvaart, globalisering, landbouw, veeteelt, ontbossing, productie van biobrandstoffen, dierenwelzijn, ethiek, en menselijke gezondheid en ziekte."

citaat komt van deze blog:
http://korthof.blogspot.com/2011/03/de-vele-aspecten-van-voedsel.html