Is het zo dat als je op bepaalde dingen gaat letten, je deze dingen juist ook ziet?

Of wil je het dan gewoon zien? Enkele voorbeelden: toen ik zwanger was, zag ik opeens allemaal mede-zwangeren om me heen. 2 jaar geleden ben ik gescheiden, nu lijkt het alsof bijna alle stelletjes in mijn omgeving uit elkaar gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dit heet selectieve perceptie en dat wil in dit geval zeggen dat je onbewust een keuze maakt met wat je wilt waarnemen!
Je neemt alles in je omgeving waar maar onbewust maak je een selectie op grond van een onderwerp wat in je geest een bepaald kenmerk, spanning of emotie heeft gekregen.
Bijvoorbeeld de eerste keer dat ik wist dat oma zou worden zag ik plotseling alleen maar vrouwen met kleinkinderen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is ook wel zo, maar misschien komt het ook doordat jij en je omgeving(vrienden enz.) in dezelfde 'levensfase' zitten, waardoor er veel dingen rond hetzelfde moment gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, heel veel mensen hebben dit. Vooral het voorbeeld van de zwangere vrouw word veel gebruikt. Evenals die van de man die een gele auto koopt en daarna ineens overal hele auto's ziet.

Toegevoegd na 5 uur:
uhm...hele= gele auto's :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo, en je noemt nu al meteen het meest frappante voorbeeld. Wanneer iets je bezig houdt, staat je hoofd open voor kleine details uit al die honderddduizenden indrukken die je op een dag opdoet en normaliter negeert. dan vallen ze je ineens op.

Maar ook als je net een interessant boek hebt gelezen, blijft dat even hangen in je hoofd, of zie je inderdaad overal ineens de verbanden waarover je net hebt geleerd. Gaat op den duur wel weer over tot normale porporties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat heet in het Engels "confirmation bias" (of "Staðfestingartilhneiging" is het IJslands). Je gaat meer waarde hechten aan de gegevens die je positie ondersteunen, terwijl je de gegevens die dit tegenspreken minder blijven hangen.

Op deze manier lijkt het al gauw alsof hetgeen je zoekt klopt of vaker voorkomt, terwijl dit niet per sé het geval hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij meer als je er mee bezig bent in je hoofd, ik heb het ook vaak als iemand kortgeleden overleden is, dan zie ik hem/haar lopen, terwijl je weet dat dat niet kan.