Waarom is het roesten van ijzer een verbrandingsreactie?

Er komt toch helemaal geen vuur bij kijken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
7.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een vorm van verbranding . (Oxidatie ) dus zuurstof en het ijzer gaan een reactie ( ketting ) aan . Met roest als gevolg . Er zou best een mooi wetenschappelijk antwoord volgen . Met wat fantasie zou je blonderen ook als een vorm van verbranding kunnen zien ? En als je pech hebt weet je het zeker .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Voor de volledigheid even het verschil tussen verbranden en oxideren aanhalen:
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/471103/verschil-tussen-oxideren-verbranden Helaas is er geen beste antwoord gekozen, maar dat van CeeS1spreekt mij het meest aan: "Bij oxidatie wordt zuurstof toegevoegd aan het molecuul of complex. Dit is een relatief traag proces en komt een beperkte hoeveelheid warmte vrij. Bij verbranding reageert het hele molecuul met zuurstof. De vrijkomende warmte is voldoende om het proces in stand te houden."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste oze enz bedankt voor je waarschijnlijk goed bedoelde toelichting . Maar lees de prima antwoorden ( aan mij niet te wegen ) en begrijp dan dat oxidatie een vorm van verbranding is . Ja een andere vorm dan open vuur . Roest en de groene oxidatie op koper kan men een vorm van verbranding noemen .
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Kapperkort
Mijn reactie was bedoeld als een bijzaak die een mooie aanvulling is op de vraag. Er was geen link met jouw reactie. Mocht je mijn reactie als kritiek hebben opgevat, dan spijt me dat. Het was geenszins de bedoeling.

Antwoorden (3)

Het roesten van ijzer is een voorbeeld van een langzame verbranding net zoals wat gebeurt in je lichaam wanneer je iets gegeten heb.
Wanneer ijzer roest reageert het met zuurstof hier komt ook een heel klein beetje warmte vrij wat je kan verwaarlozen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water.

Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstofgas).

Nu kun je roesten dus zien als verbranden omdat er een reactie van ijzer met zuurstof (oxidator) is, waarbij Fe enkele elektronen afstaat aan zuurstof (O), waarbij warmte vrijkomt.

Zie bron voor de bijbehorende reacties
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)
erotisi
8 jaar geleden
Een verbrandingsreactie is NIET een reactie waarbij vuur ontstaat (wat veel mensen denken). In plaats daarvan is een verbrandingsreactie een reactie waarbij een verbinding met zuurstof ontstaat.

Het bekende verbranden van hout (of van olie, of van gas) is een verbrandingsreactie - NIET vanwege het vuur, maar omdat het hout (of olie, of gas) zich met zuurstof verbindt.

Bij deze verbindingsreactie met zuurstof ontstaat warmte; in de genoemde voorbeelden (hout, olie, gas) is dat zoveel warmte, dat het materiaal en de lucht heet genoeg worden om te gaan gloeien; dat is wat wij als vlammen zien.

Maar een verbindingsreactie met zuurstof kan ook langzaam verlopen. Bijvoorbeeld bij ijzer, dat zich met zuurstof verbindt tot ijzeroxide, beter bekend als roest. Die reactie verloopt zo traag dat er te weinig warmte ontstaat om het ijzer en/of de lucht te laten gloeien. Er ontstaan dus geen vlammen. Maar het is nog steeds een verbindingsreactie tussen de brandstof (in dit geval ijzer) en zuurstof, en dus is het een verbrandingsreactie.

Overigens kan staalwol wel degelijk echt branden, compleet met vonken en vlammen. Neem een pluk staalwol, en wrijf dat over de polen van een negenvoltsbatterij. DOE DAT BUITEN OP EEN VEILIGE PLEK EN BESCHERM JE OGEN!!! De verbrandingsreactie kan nogal heftig zijn.

Ook het verbranden van jouw voeding in jouw lichaamscellen is een verbrandingsreactie. Ook die gebeurt zodanig traag dat er geen vlammen ontstaan. Wel warmte overigens - daar komt jouw lichaamswarmte vandaan. Ook hier geldt dat het een verbrandingsreactie is, ondanks het ontbreken van vlammen, omdat het uiteindelijk een verbindingsreactie is van de brandstof (jouw voeding) met zuurstof (die je inademt).

Toegevoegd na 51 minuten:

N.a.v. de reacties:

Video toegevoegd van het verbranden van staalwol.

Een voorbeeld van een endotherme oxidatiereactie (een endotherme verbrandingsreactie) is de gedeeltelijke verbranding van zwavel tot zwavelmonoxide:

2S + O2  ---->  2SO

Deze reactie kost energie.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kun je dat van het staalwol verder uitleggen?
erotisi
8 jaar geleden
Is een verbranding niet altijd exotherm (dus warmte of licht/vuur) of zijn er ook endotherme verbrandingen?
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting. Heb wikipedia even bijgewerkt. Ik las namelijk over het woord 'voornamelijk' heen.