Wat is het verschil tussen schuin en scheef?

Hoe teken je een weg naar de horizon? Schuin of scheef?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Antwoorden (3)

Volgends mij schuin want scheef is als iets net niet recht is en schuin is helemaal niet recht (tegen over gestelde) volgens mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheef is volgens mij iets dat recht had moeten staan. Schuin is gewoon iets dat niet recht is, en ook niet zo bedoeld is.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een klein voorbeeld: de scheve toren van Pisa wordt scheef genoemd omdat hij oorspronkelijk natuurlijk recht had moeten zijn. Een schuin dak is ook op die manier bedoeld, dus niet scheef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iets schuin is, is dit meestal ook gemaakt om schuin te zijn ( denk aan een schuin aflopend dak )
Iets is echter scheef als het niet klopt, denk aan een kromgebogen mes, etc.
Het is dan ws. niet zo bedoeld geweest door de maker, maar fout gegaan