Zijn hobby's belangrijk in je leven?

Behalve werken hebben veel mensen ook een of zelfs meerdere hobby's.
Hoe belangrijk is je hobby?
Zou je zonder kunnen of heb je helemaal geen hobby?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker "wat aan modderen" zoals dat varkentje hierboven, ook een fijne hobby!

Het beste antwoord

Uiteraard zijn hobby's belangrijk in mijn leven. Zij geven mij energie. Maar zodra een hobby, werk wordt of echt uit de hand loopt is dit niet meer zo, dan kost die hobby je energie.

Toen ik kinderen kreeg, besloot ik ze zelf op te voeden. Omdat we er voor gekozen hadden om onze kinderen niet in de stad op te laten groeien, kostte werk en forenzen mijn man zo'n twaalf uur per dag. Dus de opvoeding en verzorging van de kinderen en alles wat daarbij kwam kijken, rustte voornamelijk op mijn schouders.

Ik had een opleiding in textiele werkvormen gedaan, dus dat ik zelf de kleren voor mijn kinderen ontwierp en maakte, sprak voor zich. Iets moois maken, gaf mij energie. Ik bleek getalenteerd en kreeg verzoeken van andere mensen om ook kleding voor hun kinderen te maken en mijn hobby groeide uit tot een bedrijf. Aanvankelijk kreeg ik wel energie van mijn succes, maar uiteindelijk beheerste, wat voorheen mijn hobby geweest, was mijn leven. Het kostte mij veel energie en stress om alle bestellingen tijdig af te krijgen. Ik moest weer tijd voor mijzelf in gaan ruimen: Op zoek naar een nieuwe hobby dus.

Zonder hobby's kan ik niet. Ik heb de afwisseling van werk en hobby nodig. Als die in balans is, krijg ik zowel van mijn werk als mijn hobby's energie. Als de balans weg is (werk neemt bijv. te veel tijd in) dan heb ik ook geen energie voor mijn hobby's, kan me niet meer ontspannen en krijg slaapproblemen. Dit komt mijn werk niet ten goede. Ik weet dan dat ik een stapje terug moet doen.

Ik heb meerdere hobby's. Ze zijn allemaal belangrijk, maar wel naast mijn werk. Ik merk in de vakantie, juist nu ik meer tijd heb, dat ik minder behoefte aan mijn hobby's heb. Ik span me nauwelijks in, dus ontspanning is ook minder belangrijk.

NB Ben uiteindelijk met mijn bedrijf gestopt, ben de schoolbanken weer in gegaan en doe nu heel ander werk (Dit om de GV gebruikers die al meer van mij weten niet in de war te brengen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 , maar duurt nog een maandje als ik 100 punten heb! Zal het niet vergeten !

Andere antwoorden (8)

In mijn visie is er altijd een balans tussen inspanning en ontspanning. Hierbij beschouw ik een verplichting als inspanning (werk, familie enz.) en een hobby (voor jezelf) als ontspanning.

Als je hobby's zouden wegvallen en je zou je alleen maar inspannen (om wat voor reden dan ook) dan ga je toch een vorm van ontspanning vinden binnen je inspanning. Je maakt er bijvoorbeeld een sport van om zo snel mogelijk te typen.

Hetzelfde geldt voor mensen die van hun hobby hun werk maken (en daar ben ik er 1 van, dus ik spreek uit ervaring) dan valt als het ware je inspanning weg, maar het gevolg is dat je bepaalde delen van je hobby als inspanning gaat ervaren. Ik moet een computerspel uitspelen voor het einde van de dag omdat ik morgen zelf een spel moet ontwerpen.

Natuurlijk is het niet zo zwart wit als dat ik schets en heb ik een heerlijke baan, maar ik merk wel dat een hobby die helemaal los staat van mijn inspanning erg prettig is. Gewoon de boel de boel kunnen laten om wat voor gekke reden dan ook.

Hobby's zijn voor mij ideaal om iets tegen alle ratio in te doen simpelweg omdat je er zin in hebt.

Tegenwoordig is goeievragen.nl een hobby aan het worden... (hum hum)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn werk is mijn hobby en aangezien ik daar dus financieel van afhankelijk ben is mijn hobby van essentieel belang in mijn leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In navolging van Monc wil ik zeggen dat een hobby inderdaad de balans tussen inspanning en ontspanning in evenwicht zou moeten houden .
Maar intense hobbies van mensen kunnen soms belangrijker worden dan andere levensdoelen. Dat geldt zeker als de rest van je leven minder gebalanceerd is : bijvoorbeeld geen voldoening vinden in je werk , problemen in je gezin of familie .

In mijn persoonlijke geval ben ik een type mens dat zich helemaal kan geven aan een intense hobby en er een focus voor krijgt . Bijvoorbeeld vroeger waren dat radiozenders en ontvangers , en was ik ook zendamateur. Een dergelijke intense hobby is voor mij meer dan een hobby , het wordt een stuk levensvervulling dat "echter" aanvoeld dan het echte leven.

Ik weet dat er veel mensen zijn die een hobby als dergelijk intens ervaren , en veel mensen hoeven zich daar niet onrustig over te voelen , want zij hebben de balans in het leven gevonden.

Maar ik vraag mij vaak af : "waar zit de ware mens in ons". Want we zijn van nature ontdekkers en we willen ons leven intens ervaren . We willen ook iets opbouwen in ons leven . En we willen genieten.

De juiste balans vinden is niet altijd makkelijk ...

Dus om samen te vatten : hobbies zijn voor veel mensen belangrijk maar voor sommigen intens belangrijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot twee jaar geledenheb ik de laatste 12 jaar geen hobby's gehad maar sinds een nieuwe baan wel weer tijd voor en zou hem niet meer willen missen,nooit geweten dat je zoiets zo nodig kunt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hobby's die ik heb zijn voor mij een vorm van ontspanning. 1 à 2 keer in de week naar de sportschool is voor mij een noodzakelijk kwaad en écht geen hobby. Ik heb heel veel interesses en ik merk gewoon dat ik er niet altijd aan toe kom om de tijd te investeren aan deze hobby's. Ik moet soms echt prioriteiten stellen. 1 à 2 keer in de maand breng ik de kinderen een middagje extra weg om eens lekker te kunnen schilderen, de natuur in te trekken, gewoon in alle rust een boek te lezen, naar een museum te gaan! Pure ontspanning, genieten van het leven. Ik zou niet zonder kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat vooral om ontspanning denk ik, dit kun je vinden in een specifieke hobby maar ook in verschillende dingen die je tegelijkertijd leuk vindt om te doen. En soms na een poosje niet meer, dan kan er weer iets anders voor in de plaats komen. Zolang je maar ontspanning kunt vinden, maakt het niet zoveel uit welke naam je eraan geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hobby is "computeren" nl vragen oplossen/beantwoorden, kaarten (ecards) ontwerpen en Serendippen ( internet zoekwedstrijd)
Verder los ik graag cryptogrammen op en lees ik veel

Allemaal erg belangrijk voor me. Iets van en voor mezelf om te kunnen ontspannen en bepaalde sores even te vergeten.

Ik denk dat ik zonder erg sacherijnig zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hobby's erg belangrijk zijn om eens met iets anders bezig te zijn dan met de dagelijkse "sleur". Het is heerlijk om een keer je zinnen te verzetten met iets dat je leuk vindt om te doen. Of dat nou puzzelen, sporten, computeren of lego-en is.