Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat sommige operazangeressen of vrouwen met een hoge zangstem een glas kapot kunnen zingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
851
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zag het laatst op tv een man doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hij zong vrij hoog, hij tikte eerst tegen het glas aan, en probeerde de toon die daartij vrijkwam met zijn stem na te produceren. en dat lukte :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Een glas is gevoelig voor een bepaalde trilling (resonantie). Deze heeft een bepaalde frequentie (toon) waarbij elke molecuul een verergering van zijn structuur veroorzaakt. Als de toon lang genoeg aanhoudt dan breekt het.

Hetzelfde gebeurde bij een brug in america.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filmpje!
http://www.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw
Ik denk dat dit te maken heeft met de trillingen waaruit geluid bestaat.

Misschien dat de trillingen of geluidsgolven kleiner en krachtiger worden hoe hoger de toon wordt en dat zij hierdoor zo krachtig tegen het glas aan komen dat het kapot springt.

Ik weet het echter niet zeker, het is maar een idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat schijnt in het echt niet te kunnen. In de bron wordt duidelijk uitgelegd waarom niet. Het heeft te maken met de hoogte van de geluiddruk waarbij een glas breekt. Door de menselijke stem is die druk niet te produceren.

(RJ)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Het lukt alleen als je de stem elektronisch versterkt. Wordt 3 X per week voorgedaan op Discovery Channel, tot vervelens aan toe.
volgens mij heeft iemand dat glas in zijn handen maar door dat het geluid zo hard gaat moet diegene zijn vingers in de oren doen en laat dan het glas vallen en dan is het kapot
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het al mogelijk is (zie Discovery, Mithbusters etc), dan eerder bij lage tonen. Bij genoeg energie zal de massatraagheid van het glas ervoor zorgen dat het springt. Bij hoge tronen zal het glas wel gaan trillen, maar niet de snelheid van de hoge tonen bij kunnen houden. Optimaal is natuurlijk de resonantiefrequentie van het glas zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding